D
Jeg skal sale på en dørkarm og så sette listverk. Pleier både salingen og listverket å gjære 45 grader sentrert over vinkelen. Det vil jo i så fall innebære at det blir en generalskav, dvs at skjøten mellom salingene og listverket havner på samme sted, kanskje det ikke er noen problemer?

D Derbyboy skrev:
Jeg skal fore ut en dørkarm og så sette på foring. Bruker vanligvis både foringen og foringen gjerdes 45 grader sentrert over vinkelen. Det skulle jo i så fall innebære at det blir en generalskav, dvs at skjøten mellom foringene og foringen havner på samme sted, kanskje det ikke er noe problem?
Ikke om det er godt feste. Personlig pleier jeg ikke å gjære foringen fordi det da er enklere å skru sammen, og jeg synes ikke det synes eller ser dårlig ut. Et tips er å lime sammen gjæringen på listene og feste listene med tynne brads. Da sitter listene sterkere sammen enn mot foringen, og gjæringen forblir tett selv når treet beveger seg. Da gir bradsene seg litt i stedet.

D
Slagningen blir 15mm høy og 20mm bred. Jeg har bra feste til å spikre fast salningen i karmen.

henger ikke helt med på det du beskriver

hva er lister og tynne brads?

D Derbyboy skrev:
Slagningen blir 15mm høy og 20mm bred. Jeg har bra feste å spikre fast salningen i karmen.

henger ikke helt med på det du beskriver

va e lister og tynne brads?
Med list mener jeg i ditt tilfelle foring. Små spiker, kalt brads, plassert på en treoverflate i naturlig lys. Brukes ofte med en spikerpistol i byggeprosjekter. Dette er brads, små spiker som vanligvis skytes inn med spikerpistol.
Trevindu med trelister festet med små spiker; viser metoden for montering med spikerpistol og styrken i gjæringslim.
Det er slik jeg monterer. De tynne spikerne kan bevege seg litt sammenlignet med listskruer og limet som fester sammen gjæringen er sterkere enn festet mot salningen.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
På dørkarmen sitter tettskikt. Jeg vurderer å ikke bruke lim for enklere å kunne bytte fôr hvis det blir fuktskadet mot gulvet i fremtiden.

Hva tror du?

D Derbyboy skrev:
På dørkarmen sitter tettesjikt. Jeg vurderer å ikke bruke lim for å enklere kunne bytte foring om det blir fuktskadet mot gulvet i fremtiden.

hva tror du?
Om du kun limer gjæringen da er det ingen problem å løsne foringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.