Hei!

Vi har lenge savnet en balkong til vårt 1 1/2-planshus, da vi mot vest har gavl med en eventyrlig utsikt over noen enger med solnedgangen. Den eneste ulempen er at mot denne gavlen ligger bad og lite gjesterom som sjelden brukes. Huset er fra 2005 og er med andre ord relativt nytt.

Mine spørsmål gjelder konstruksjonen av en balkong på denne gavlen. F.eks. finnes det typiske konstruksjonstegninger som man kan laste ned et sted? Jeg er mest nysgjerrig på hvordan man bør forankre de to stolpene i bakken, samt hvordan innfestingen skal skje mot fasaden. Jeg har sett at mange ikke bruker stolper av massivt tre, men skrur sammen 3 forskjellige trestykker til ett eneste. Så antar jeg at det er som å bygge en terrasse med bjelker og terrassebord. Man må jo også komplettere med et pent rekkverk. Og byggetillatelse skal så klart søkes :)

Hvordan ville dere som er bygningseksperter gjort det? Noen som har bygget noe lignende og kan dele teknikk og regel-dimensjoner?

Takk på forhånd

S

Støp søyler med en ordentlig fot ca 60x60 cm og på det en søyle som er ordentlig fastarmert i foten.
Selvfølgelig grunnlagt frostfritt, eller med isolasjon.
Skal balkongen ha tak?
Hvor stor blir den?

Størrelse ca 5 m2, ingen tak. Har tenkt to stoler og et kaffebord. Ikke et sted for å spise middag, men mer for å ta en kaffe på kvelden.

/S

Eksempler på passende dimensjoner til 2,5x2 meter.
Stolper av to 45x120 med en 45x70 imellom, spikret sammen til en H-profil.
Bærebjelke i forkant og på veggen 45x220 c24.
Imellom disse, bjelkelag av 45x170 og 28mm terrassebord.

Stolpene bygges slik at den mellomliggende 45x70 avsluttes 220mm tidligere og gir et godt underlag for bærebjelken mellom de to 45x120.

Eventuelt kan stolpene fortsette opp og også utgjøre hjørnene på rekkverket.

Feste i veggen med to skruer/spiker hver 60 cm av typen 150-180x6 mm som har feste i husets stamme.

larsbj skrev:
Eksempel på passende dimensjoner til 2,5x 2 meter.
Stolper av to 45x120 med en 45x70 mellom, spikret sammen til en H-profil.
Bærebjelke i forkant og på veggen 45x220 c24.
Imellom der bjelkelag av 45x170 og 28mm terrassebord.

Stolpene bygges slik at den mellomliggende 45x70 avsluttes 220mm tidligere og gir en god støtte for bjelken mellom de to 45x120.

Eventuelt kan stolpene fortsette opp og også være hjørnene på rekkverket.

Feste i veggen med to skruer/spiker hver 60cm av typen 150-180x6 mm som har feste i husets stenderverk.
Tusen takk!

/S

larsbj skrev:
Eksempel på passende dimensjoner til 2,5x 2 meter. Stolper av to 45x120 med en 45x70 imellom spikret sammen til en H-profil. Bærebjelke i forkant og på veggen 45x220 c24. Mellom disse etasjeskiller av 45x170 og 28mm terrassebord.

Stolpene bygges slik at den mellomliggende 45x70 avsluttes 220mm tidligere og gir et godt opplegg for bærebjelken mellom de to 45x120.

Eventuelt kan stolpene fortsette opp og også være hjørnene på rekkverket.

Feste i veggen med to skruer/spiker hver 60cm av type 150-180x6 mm som har feste i husets stamme.
Fire oppfølgingsspørsmål: Hvordan gjør man det penest for å dekke enden på terrassebordene? Skal jeg bare skru en terrassebord rundt som en "sarg"?

Og hvordan skal man lage tilkoblingen mot huset, skal dekklisten bort? Skal det så ligge noen metallplate som dekker et sted? En snekkervirksomhet har allerede satt inn en glassdør i øveretasjen, med terskelbeslag og alt. Jeg og en slektning tenkte å bygge balkongen selv.

Med de dimensjonene du nevnte, hva er maks m2 som vi kan bygge uten å supplere med grovere tømmer eller en ekstra stolpe? Kona snakker om at hun vil ha rundt 7-8 m2 nå :) Og vi har jo plassen.

I fremtiden er det ikke umulig at vi glasser inn plassen under, noe vi burde tenke på allerede nå med f.eks. vannavledning?

/S

Sist redigert:
Jeg synes det er best å la lokkene sitte, slik at vannet tar seg forbi/imellom. Betydelig større risiko for lekkasje når man skal kappe inn plate i eksisterende bordkledning.

Stolpene holder for en større balkong.

Bjelkelaget 170mm maks 2,2 m, 195mm maks 3m, og 220mm maks 3,6 meter, når det er ubeskyttet utendørs.

Vanskeligst blir bjelken i forkant, dobbelt 45x220 klarer kanskje litt over 3 meter uten å bøye seg ned over tid.

Blir det lengre er det limtre eller en sokkel/stolpe til som gjelder.

K
Kan man låne tråden litt når den har larsbjs oppmerksomhet?

Jeg vurderer å bygge en balkong 3,8m bred som stikker 2,2 meter ut. Jeg vil helst bare ha to stolper og vil legge papp under trallen for å få tak under.

Hva ville passende dimensjoner for treverket være på den?

Edit: Hvis man tar utgangspunkt i ditt tidligere innlegg burde stolpene holde, men den fremre bæringen trenger å være en limtre, gulvbjelkene bør kanskje tross alt være 195 med tanke på rupanel og papp.. hva kan en passende dimensjon på limtreet være? Fungerer 315x66? Eller kanskje til og med 270x47?

Rent beregningsmessig skal man ifølge eurokode regne med en utbredt last på 4 kN/m2, men trenger man i tillegg legge til en snølast? Eller tenker man seg at man ikke kan belaste balkongen med 400 kg/m2 når der ligger en masse snø.. og derfor skal anta at personlasten er det mest ugunstige tilfellet?

Sist redigert:
larsbj skrev:
Jeg synes det er best å la lokkene sitte, slik at vannet tar seg forbi/imellom. Betydelig større risiko for at det blir lekkasje når man skal kappe inn plåt i eksisterende bordkledning.

Stolpene holder for en større balkong.

Bjelkelaget 170mm maks 2,2 m, 195mm maks 3m, og 220mm maks 3,6 meter, når det er uskjermet utendørs.

Vanskeligst blir bærbjelken i forkant, dobbelt 45x220 klarer kanskje litt over 3 meter uten å bøye seg ned på sikt.

Blir det lenger er det limtre eller en svill/stolpe til som gjelder.
Hei!

Tusen takk for svaret!

Et spørsmål bare som jeg ikke ser vi har nevnt. De dimensjonene du skriver om, er det vanlig høvlet virke eller er det trykket virke? Jeg finner f.eks. ikke 45x220 i trykt dimensjon hos www.byggmax.se hvor jeg alltid handler.

Så er det kanskje ikke en dum idé som du sa å bruke et limtre i forkant, så minsker jeg risikoen for belastning, spesielt hvis vi i fremtiden skal glasse inn rommet under balkongen.

/S

Fordi du har tenkt å ha terrassebord, har jeg antatt at du ikke skal lage et tett tak, og mener trykkimpregnert trevirke.

Om du skal ha limtre må det beskyttes mot direkte regn.

Kallebo skrev:
Kan man låne tråden litt når den har larsbjs oppmerksomhet?

Jeg vurderer å bygge en balkong 3,8m bred som stikker 2,2 meter ut. Jeg vil helst bare ha to stolper og vil legge papp under trallen for å få tak under.

Hva ville være passende dimensjoner på treverket?

Edit: Hvis man går etter ditt tidligere innlegg, burde stolpene være tilstrekkelige, men den fremre bjelken trenger å være en limtrebjelke, gulvbjelkene bør kanskje tross alt være 195 med tanke på rupanel og papp.. hva kan en passende dimensjon på limtreet være? Fungerer 315x66? Eller kanskje til og med 270x47?

Ren beregningsmessig skal man ifølge eurokoden regne med en utbredt last på 4 kN/m2, men trenger man å legge til noen snølast til dette? Eller antar man at man ikke kan belaste balkongen med 400 kg/m2 når det ligger en masse snø der... og at man derfor skal gå ut fra at personlasten er det mest ugunstige tilfellet?
Det er nok passende å ha 315x66, det er jo dessuten små prisforskjeller.

Jeg ville si at man kan gjøre vurderingen at lastene ikke skjer samtidig. Risikoen for 40 personer og 1 meter våt snø samtidig på balkongen er liten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.