Hei

Har en kaldgarasje der veggen på den ene siden er løs, den sitter ikke ordentlig fast i grunnmuren (lecablokker) og står skjevt mot husveggen (tegl). Usikker på hvorfor det har blitt slik (det var sånn da vi kjøpte huset), men gjetter på at det har sunket i forbindelse med drenering.

Stenderne som bærer konstruksjonen har takbjelkene (flatt tak) på seg, så for å fikse stenderne i veggen må bjelkene avlastes. Hvordan gjør man dette? Antar at man trenger å avlaste bjelkene med noen innretning?

Det er den grønne veggen som er skjev/løs. Det er to bjelker som ligger på den delen av veggen.

Tegning som viser en husvegg og en garasjevegg med teksten "Hus" og "G". Det er en grønn markering mellom dem, som indikerer en løs vegg.

Jeg tror jeg trenger å støtte opp takbjelkene (som går fra kortside til kortside) på garasjen så jeg kan bygge om stenderne for deretter å senke ned takbjelkene på.

Når jeg googler finner jeg Stämp, kan man bruke slike for å holde opp takbjelkene? Takbjelkene ligger jo på ytterveggene, så det finnes jo ingenting som holder dem opp i midten. Hvis ja, setter man flere stemp per bjelke eller bare i ytterkanten?

Eller finnes det noe annet å løfte med?

Bjelker på takets høyeste punkt

Bygget med trebjelker i taket og en synlig murvegg. En vegg er litt skjev, og bjelker er dårlig festet til Lecablokker.

Bjelke nr 2

Bilde av takbjælker og sned vegg, med fokus på hvor bjælken i bunnen ser ut til å være løst festet til Lecablokkene.

Eksempel på skrå vegg. Tror det har sunket når det har blitt drenert, noe som har gjort at veggen har blitt skrå. Stenderen i bunnen sitter dårlig fast i Lecablokkene samt veggen er litt skrå. Fotoet lurer litt, det er mer stenderen som er skrå enn Lecablokkene).

Sned vegg med ujevne Lecablokker og løst festet regel i bunnen, sett ovenfra. Veggen ser skjev ut på grunn av dreneringssynking.

Det trengs nok et bedre bilde så man ser helheten i stedet. Er det et gulv man ser på siste bildet og hva er da det til høyre?

• Liker
Arnesson
  • Laddar…
Det er Leca rundt omkring og betonggulv innenfor, fra 1968. Veggen sitter ikke ordentlig fast i Leca og er dessuten litt skjev.

Som jeg ser det kan jeg jo presse inn regla i bunnen og skru fast og forsøke å få det rett med trykk fra takbjelkene. Men antar at det kan være vanskelig å få det bra og man burde kanskje støtte opp takbjelkene og bygge ny vegg.

Liten brun bod med rød dør ved siden av en bygning, sett fra en steinbelagt sti. Sneakers på betonggulv ved siden av en treplanke og murstein, viser byggeprosjekt fra 1968 med ustabil vegg. Veggåpning med rød dør åpen mot utsiden, uferdig trevegg med vertikale stendere ved siden av teglvegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.