Begynn med å se på taket. Med litt flaks ser du kanskje en mistenkelig sprekk eller lignende.

Om du ikke har lyst til å bytte taket akkurat nå så går det kanskje an å behandle taket med takmassa og på den måten forlenge levetiden.

http://takmassa.se/

I
Skal handle en presenning i morgen som dekker hele taket og et antall grove stolper å legge på for å holde den, litt skruer, spiker og godt humør så kanskje det holder tett til våren.
Det går alltid an å bruke til noe når taket er fikset, kanskje en huske til barnebarna, en sånn der høy med sug i.:)
Jeg er litt villrådig når det gjelder om jeg skal sette på varme eller om det er bedre med kun avfukteren.:confused:
Varm luft holder mer fuktighet og den stiger, samtidig blir luften tørrere når den varmes opp.:confused:
Hadde man kunnet varme luften og samtidig hindre den å stige opp og kondensere i taket uten å la avfukteren ta hånd om den hadde vel det vært det beste.

Om du trenger å utbedre overflatene innendørs, må du uansett åpne opp, da kan du skjære opp fuktsperren, ta ut isolasjonen, og se. Da får du en oppfatning om omtrent hvor vannet kommer fra. Men første steget er så klart å gå opp på taket og ta en titt. Sjekk alle skjøtene, er det noen som har sluppet? Da har du garantert en lekkasje der. Men slutt ikke å lete når du har funnet en, det kan finnes flere ;)

Det kan ikke hjelpes, du har en lekkasje, og det må utbedres. Jo lenger du venter, desto mer skader vil du få å ta hånd om. Så finn lekkasjen og reparer den. Føles det ikke gjennomførbart, så få hjelp fra en proff.

I
pelpet skrev:
Begynn med å se på taket. Med litt flaks så ser du en mistenkelig sprekk eller lignende.

Hvis du ikke har lyst til å bytte taket akkurat nå, så går det kanskje an å behandle taket med takmassa og på den måten forlenge levetiden.

[lenke]
Mmmm, men det er mye som er mistenkelig, mange skjøter som har løsnet. Mange buler, men de bryr jeg meg mindre om så lenge de er hele, dog finnes noen som har kollapset, ikke bra.
Føles som at jeg må rive bort pappen for å garantere råspontens vel.:(

I
thomasx skrev:
Om du trenger å utbedre overflatene innendørs, må du uansett åpne opp, da kan du skjære opp dampsperren, ta ut isolasjonen og se. Da får du et inntrykk av omtrent hvor vannet kommer fra. Men første skritt er selvsagt å gå opp på taket og ta en titt. Sjekk alle skjøtene, er det noen som har sluppet? Da har du garantert en lekkasje der. Men slutt ikke å lete når du har funnet en, det kan finnes flere ;)

Det kan ikke hjelpes, du har en lekkasje, og den må utbedres. Jo lenger du venter, desto mer skader vil du få å håndtere. Så finn lekkasjen og fiks den. Føles det ikke overkommelig, så ta hjelp fra en proff.
Jo det er selvsagt riktig, man kunne rive ned inne for å se hvor det kommer fra. Men så lett skal man ikke ha det, det står en bil under pågående arbeid i veien.
Klart jeg kunne gamble og med blåselampe og masse forsøk prøve å stoppe det. Jeg var oppe og la plast der jeg mistenkte det kunne være, så avtar dryppingen vet jeg omtrent hvor jeg skal sette inn støtet.
Ringe proffene blir jeg kanskje nødt til, men det er ikke førstevalget, de kommer sannsynligvis til å rydde, og hvor skal jeg gjøre av bilen, og hvordan, og alle greiene mine? :|

Det enkleste er kanskje å ringe et firma som jobber med sveisede papptak og ganske enkelt be dem bytte pappen. Da slipper du å rive inne i garasjen.

Ja, om det er flere skjøter som har løsnet, da er det på høy tid å bytte pappen. Og skal du kjøpe en presenning, så kjøp en ekte PVC-presenning på 600-650 gram, det er, IMO, den eneste presenningkvaliteten som duger, spesielt om den skal ligge en stund. Som tyngder kan du bruke noen steiner. Og ja, skal du på med en slik presenning kan det være en idé å allerede nå løfte pappen og se. Du har vært oppe på taket og sjekket forstår jeg. Du tråkket ikke gjennom noe sted? Det er et godt tegn, da kanskje troa klarer seg :)

Luftavfukter er bra saker, gitt at forholdene er ok, minst 15 grader varmt, gjerne 20, og ingen ventilasjon. Da tørker en slik opp raskt. Men husk at om du ikke har åpnet opp innertak og diffusjonssperre, så blir det jo ikke mye tørkeeffekt inne i taket.

I
En presenning av den kalibern er veldig dyr, jeg valgte en 180gr, tror det duger noen måned. Av den grunnen tenkte jeg å bruke 90x90 4,5m lengden for å holde den på plass utover at den festes i ytterveggene rundt om. Sjekket nettopp og det har sluttet å dryppe, vannpyttene på gulvet og bilen hadde også tørket bort, så det er en mulighet for at lekkasjen er under plasten jeg la i går. På den andre siden sluttet det å regne i natt. Dette med at kondensavfuktere ikke fungerer under en viss temperatur skal man ta med en klype salt. De dyrere gjør det kanskje ikke, men det skyldes sannsynligvis at funksjonen er innebygd. Jeg har flere forskjellige, men den billigste Wasco fra Harald N fungerer ned til null, kanskje kaldere, men det har jeg ikke prøvd, er redd karet skal fryse i stykker. En taktekker er en god idé, men først vil jeg sikre taket.

S
ion skrev:
En presenning av den kaliberen er veldig dyr, jeg valgte en 180gr, tror det holder i noen måneder. Av den grunnen tenkte jeg å bruke 90x90 4,5m lengden for å holde den på plass i tillegg til at den festes i ytterveggene rundt om. Sjekket nettopp og det har sluttet å dryppe, vannpyttene på gulvet og bilen hadde også tørket bort, så det finnes en mulighet for at lekkasjen er under plasten jeg la i går. På den andre siden sluttet det å regne i natt. Dette med at kondensavfuktere ikke fungerer under en viss temperatur skal man ta med en klype salt. De dyrere gjør det kanskje ikke, men det beror sannsynligvis på at funksjonen er innebygd. Jeg har flere ulike, men den billigste Wasco fra Harald N fungerer ned til null, kanskje kaldere, men det har jeg ikke prøvd, er redd for at karet skal fryse sønder. En taklegger er en god idé, men først vil jeg sikre taket.
kjøper du en dyr, så er det flere anvendelser. billig er bruk en gang og kast deretter.

Hvordan tenkte du nå?

En slik presenning ligger vel på ca 3000:-

Hva koster ikke dine 90x90*4,5m, for du har vel ikke kjøpt bare en?
Og de er jo nærmest verdiløse senere, en PVC-presenning selger du på finn.no og får nesten igjen pengene.

Sist redigert:
I
thomasx skrev:
Hvordan tenkte du nå?

En slik presenning ligger vel på ca 3000:-

Hva koster ikke dine 90x90*4,5m, for du har vel ikke kjøpt bare én?
Og de er jo nærmest verdiløse etterpå, en PVC-presenning selger du på Finn og får nesten igjen pengene.
Regner med 7 stk og det blir en veldig fin huskeopphengning etterpå, så de vil sikkert komme til mer bruk enn en presenning på 5x9 m.
95x95 ligger på 44kr/m, klart det blir penger av det, kanskje kan gå ned til 70x70 for 23,5kr/m, avhenger av hva de veier, på den andre siden kan man jo skru dem sammen. 70x70 duger nok til huske det også.
(jeg liker ikke å selge på Finn, et skikkelig pruting, enten føler man seg lurt eller så blir man forbanna).

Sist redigert av en moderator:
I
Jeg kan ha hatt flaks, det regner nå men det lekker ikke. Det var kanskje skjøtene på de tre bane som er utette, hvis det er tilfelle kan jeg lime dem så snart det blir tørt. Men jeg ser det som en advarsel, må legge ny overflatepapp. Da er spørsmålet om man kan legge oppå den gamle, leste et eller annet sted at man kunne det, kan man stole på det?

Jeg tenkte legge overflatepappen horisontalt, jeg ser ingen fordeler med å ha den vertikalt. Finnes det noen forklaring på at rupanelen skal ligge horisontalt og overflatepappen vertikalt? Det eneste ville være at det er enklere å spikre opp rupanelen, ellers kan jeg bare se ulempene.

Nå har jeg funnet en god arbeidsbeskrivelse for taket: http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/17/Monteringsanvisning Glaciär Ytpapp 17240 17280.pdf Horisontalt, som jeg vil ha det, men går det direkte på den gamle?

Sukk, når skal man lære seg å lese ordentlig.:o
"Underlaget skal være rent, jevnt og tørt. Hvis
underlaget består av gammel takpapp skal denne
justeres før du legger nytt tettesjikt.
Eventuelle blemmer skal skjæres opp. Sparkle
kantene med asfaltklister og spikre ned. Fyll ut
større hulrom med Trebolit Asfaltkitt. Plater
som skal belegges med papp skal rengjøres med
white spirit eller lignende. Spiker også ned alle
fremspringende spikerhoder.
Hvis du er usikker på om det gamle underlaget
duger, er det like greit å rive bort det og legge ny
underlagspapp. Da kan du samtidig kontrollere
den underliggende takkonstruksjonen."

Saken er biff.

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.