Japp, nå var det tid, nå lekker taket. Kan man fikse det selv eller? Jeg skulle samtidig ønske å øke fallet som jeg synes er for snaut. Jeg ser to feil i nåværende konstruksjon.
1: Råsponten ligger på tvers i forhold til fallet, blir det lekkasje i den ene enden av garasjen kan vannet følge sponten og lekke gjennom hvor som helst.
2: Takpappen ligger langs fallet, slipper det i en skjøt renner vannet inn.
Vet ikke om det har å gjøre med fallet hvorfor pappen ligger så, hadde man lagt det på tvers hadde det formodentlig dannet seg dammer ved hver skjøt.
Dessverre finnes det ingen tegning på garasjen, det er nok bygd på en høft.
Hva er minste fornuftige fall og hvordan legger man pappen?
Trolig må jeg også bytte råsponten, er det fornuftig å snu den 90 grader, eller det kvitter? Å snu den medfører også at taket blir litt høyere så det blir litt mer jobb.
Gjør et forsøk på å forklare hvordan det ser ut ved hjelp av en skisse.
Nei, nei! Jeg skrev feil for jeg tenkte feil, det er jo ikke glespanel, det er sånne der spåntede bord, kan ikke komme på hva det heter. Råspont heter det vel?
Nei, nei! Jeg skrev feil for jeg tenkte feil, det er jo ikke glespanel, det er sånne derre spåntede bord, kan ikke komme på hva det heter.
Råspont heter det vel?
Da ser det ut som at det er riktig med råsponten i 90grader mot fallet.
Men hva er minste fall for papptak?
Er platetak et alternativ?
nja finnes ingen direkte minste helling. finnes papptak som har nesten ingen helling.
plattak kan man sette. bare velge riktig sort. finnes mange alternativer
Hva jeg kan se er taket riktig bygd. Råsponten og takpappen skal begge ligge som de gjør, normalt sett. Men det virker som fallet er i laveste laget. Men på den annen side er 2cm/m omtrent hva man har i dusjen. Ja da, man kan fikse det selv, bare man er litt hendig og leser seg opp på hvordan det fungerer. Til å begynne med bør du, om mulig prøve å avgjøre renoveringsbehovet. Har det begynt å lekke nylig, kan det være nok å reparere lekkasjen midlertidig nå og tørke ut konstruksjonen og så legge om pappen til våren eller en fin helg. Hvor lenge har nåværende papp ligget? Å legge om et så flatt tak er jo takknemlig fordi det er så lettarbeidet ;-)
Jeg er tror at et platetak med så lav helling må sveises, og da er det altså et falsat og sveiset platetak vi snakker om. Jeg tror ikke et platetak er et alternativ i praksis.
Hva jeg kan se er taket riktig bygget. Råsponten og overflatepappen skal begge ligge som de gjør, normalt sett.
Dog virker som sagt fallet å være i laveste laget. Men på den andre siden så er 2cm/m omtrent hva man har i dusjen.
Ja da, man kan fikse det selv, bare man er litt nevenyttig og leser seg opp om hvordan det fungerer. Til å begynne med bør du, om mulig, forsøke å avgjøre renoveringsbehovet. Har det begynt å lekke nylig kan det være nok å fikse lekkasjen midlertidig nå og tørke ut konstruksjonen og så bare legge om pappen til våren eller en fin helg. Hvor lenge har nåværende papp ligget? Å legge om et så flatt tak er jo takknemlig siden det er så lettarbeidet ;-)
Hva jeg kan se er taket riktig bygget. Råsponten og ytpappen skal begge ligge som de gjør, normalt sett.
Dog virker fallet som sagt i laveste laget. Men på den annen side er 2cm/m omtrent hva man har i dusjen.
Ja da, man kan fikse det selv, bare man er litt hendig og leser om hvordan det fungerer. Til å begynne med bør du, hvis mulig, prøve å avgjøre renoveringsbehovet. Har det begynt å lekke nylig kan det være nok å reparere lekkasjen midlertidig nå og tørke ut konstruksjonen og så bare legge om pappen til våren eller en fin helg. Hvor lenge har nåværende papp ligget? Å legge om et så flatt tak er jo takknemlig ettersom det er så lettarbeidet ;-)
Når det begynte å lekke vet man jo ikke. Vannet må jo komme seg gjennom isolasjon og plast før det gir seg på gipsen. Jeg antar at taket er ordentlig skadet og at mye av råsponten må byttes. Lener mot at jeg pakker det inn i påvente av våren, et aber er jo om det begynner å blåse, men det skal fanken til å ligge på taket i disse tider.
Taket har ligget siden 83 så jeg har ingen grunn til å klage.
Kikket litt på Lindabs takplater, det som Timell la i tv. Dessverre anbefalte de takvinkel på minst 12 grader.
Når det begynte å lekke vet man jo ikke. Vannet skal jo ta seg gjennom isolasjon og plast før det angriper gipsen. Jeg antar at taket er ordentlig skadet og at mye av råsponten trenger å byttes. Lener mot at jeg plastar inn det i påvente av våren, et aber er jo hvis det begynner å blåse, men det skal jammen til å ligge på taket i disse tider.
Taket har ligget siden 83 så jeg har ingen grunn til å klage.
Sjekket litt på Lindabs platetak, det som Timell la i tv-en. Dessverre anbefalte de takvinkel på minst 12 grader.
kontakte forsikringsselskap??
at du kontakter dem skal ikke bety at det kommer en firma som gjør jobben
Når det begynte å lekke vet man jo ikke. Vannet skal jo ta seg gjennom isolasjon og plast før det kommer til gipsen. Jeg går ut fra at taket er ordentlig skadet og at mye av råsponten trenger å byttes. Lener mot at jeg dekker det inn i påvente av våren, et aber er jo hvis det begynner å blåse, men man skal pokker meg ligge på taket i disse tidene. Taket har ligget siden 83 så jeg har ingen grunn til å klage. Kikket litt på Lindabs platetak, det som Timell la i tv. Dessverre anbefalte de takvinkel på minst 12 grader.
Om det begynte å lekke de siste dagene, noe som ikke er umulig, selv om det ikke trenger å være slik, men om det er slik. Da er det bare å fikse lekkasjen, tørke ut, og så trenger du ikke bytte råspont, isolering etc. uten stort sett bare fikse lekkasjen og overflaten. Akkurat det der skjedde med min far på hans flate tak og han trengte ikke å bytte annet enn innerstakplaten, etter å ha fikset lekkasjen.
Det er bra at du går ut fra verste fall, men ikke ta det for gitt unødvendig
Og akkurat, din vinkel med 2,5cm/m har fungert i over 30 år. Og pappen fra 83 var spesifisert å holde, ja, hva da 15-20 år? Ikke så rart om det begynner å lekke nå, pappen burde antagelig blitt byttet for en tid siden.
Jeg ser at en av Matakis produkter for lavvinklede tak tillater helning på ned til 1:100, dvs 1cm/m, mindre enn halve din helning De gir 2+8+5, dvs totalt 15 års garanti på det produktet, og nevner at akselererte tester viser at materialegenskapene skal bestå også etter 30 år. Men det er altså dagens produkt, ikke den de hadde for 32 år siden Men for dagens produkt, garanti i 15 år og levetid rundt 30 år.
Fikse lekkasjen din, sørg for å tørke ut, og med litt flaks er det nok å bytte papp og fikse til overflaten innendørs.