Jaha, da har jeg funnet enda en ting som den tidligere eieren av huset kludret til som trenger å utbedres.
Garasjen er ombygd og en bærende vegg er fjernet.
En gang i tiden hadde garasjen målene 7x3m med et vanlig saltak av rupanel og takpapp.
Eieren ønsket å utvide garasjen til 7x5m og satte rett og slett opp en ny yttervegg 2m fra den første.
Etter dette la han en lekt fra den nye veggen opp på den gamle takpappen og en mellom den nye veggen og den gamle takstolen, ingen overlapping, bare kloss mot, kortende mot kortende.
Oppå dette la han ny rupanel og ny takpapp.
Ingen problemer så langt.
Så fjernet han ganske enkelt 5m av den gamle ytterveggen på 7m og lot et område på 25m2 henge fritt.
Det nye garasjen delte han i to deler med en enkel vegg plassert midt mellom to av takstolene.
Jeg kjøpte huset noen eiere senere og sjekket at veggen ikke var bærende og fjernet den da jeg trengte plass til to biler. Nå, et halvt år senere, synes jeg at taket har sunket i midten, nå har det gjort det siden vi kjøpte huset, men jeg synes å ane at det har økt litt.
Jeg tok meg opp over innertaket og oppdaget da at takbjelkene ikke var hele lengder, men skjøtt både langs- og på tversgående og ingen overlapping noe sted.
Nå kan jeg komme på to løsninger.
1. En langsgående stålbjelke på 5m som støtter opp takbjelkene der de er "skjøtt".
2. Sage opp innertaket ved skjøtene, løfte opp med en jekk og sette en lekt på noen meter over skjøten for å stabilisere denne.
Alt 1 burde jo være det sikreste mens alt 2 ikke tar noe plass.
Jeg har anslått takvekten til et sted mellom 1500-2000kg.
Det svarte er originaltakstolene og det grå er tilbyggelsen.
Hvordan ville dere gjort det? (rive taket og gjøre om er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt)
Det beste ville vel vært både en langsgående bjelke der ytterveggen sto tidligere, og sette skikkelige skjøtelapper over alle skjøtene.
Det er det jeg er inne på.
Det kompliserer det litt med garasjeportåpneren og sånn, men jeg får se på det.
Jeg kunne jo sette en bjelke under den midterste takstolen også, litt ved siden av den fjernede mellomveggen, men det er jo en klart dårligere løsning.
Altså rett under EN av takstolene.
Det hadde løst alt, men da avlaster det bare en liten del, men slik har det jo fungert i over 10 år.
Det finnes mange måter å løse ditt problem på, men det gjelder å velge en som er kostnadseffektiv. Det her med snølaster er litt vrient. De er beregnet som maksverdier over en 50-årsperiode. Det betyr at det kan gå flere år uten noen nevneverdig snømengde, og så smeller det til.
Det finnes mange måter å løse problemet ditt på, men det gjelder å velge et som er kostnadseffektivt. Dette med snølaster er litt lurvete. De er beregnet som maksverdier over en 50-årsperiode. Det betyr at det kan gå flere år uten noen nevneverdig snømengde, og så smeller det til.
Jeg har begynt å komme til innsikt om det.
Heldigvis er den nyansatte sjefen tydeligvis konstruksjonsutdannet så jeg presenterte tankenøtta for ham og han for av gårde som et skudd (etter han tilbød meg en bedre brukt limtrebjelke).
Venter med spenning på dommen nå