Hei vi vurderer å bytte vårt garasjetak da det har begynt å dryppe litt inn.
Taket som ligger der i dag er av eternitt.
Taket er uisolert.

Hva synes dere man skal bytte til for tak, eller finnes det noen måte å midlertidig eller også over lang tid holde det nåværende taket tett?

Er jo tross alt litt arbeid og kostnad å bytte taket.
 
Hvilken helling har taket?
Hva er under eternitttakplatene? Noe svall?
Hvilken størrelse har garasjen/taket?

Det kan være nødvendig med byggemelding/byggetillatelse ved bytte av taktäckning.
 
Legger ved 2 bilder for at dere skal få et inntrykk. Taket heller ikke mye.
Ser litt hvordan det ser ut under.
Antar at dette er eternit iaf? Tak med trebjelker og mulig eternittplate, sett fra innsiden av et rom med teglsteinsvegg. Tak med bølgede plater, antatt å være eternit, med innvendig trestøtte og lyspære. Noe verktøy og materialer kan sees på hylle under.
 
Ja, det ser ut som eternit.

Bytt til en type platetak, finnes med "kondensbeskyttelse" (spesiell underside).
 
  • Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det ser ut som eternit.

Bytt til en eller annen type platetak, finnes med "kondensbeskyttelse" (spesiell underside).
Det visste jeg ikke at det fantes. Kanskje smidigere enn å legge råspont under
 
Hvor gammelt er taket?
Det ser relativt nytt ut. Da trenger det ikke å være eternit, men kan være vanlig fibercement. Det samme som produseres nå for tiden. Det enkleste ville være å bytte til samme nyproduserte taktype.

Det ser fint ut. Hva innebærer det at det har begynt å lekke litt?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hvor gammelt er taket?
Det ser relativt nytt ut. Da trenger det ikke være eternit, men kan være vanlig fibercement. Samme som produseres nå til dags. Det enkleste ville vært å bytte til samme nytillverkte taktype.

Det ser fint ut. Hva innebærer begynt å lekke litt?
Det har begynt å lekke ved skruehull blant annet, også nederst på taket har det sprukket.
 
Slik ser det ut på gulvet etter en dag med sludd Vått betonggulv med våt flekk etter en dag med snøblandet regn. Hjul og skap synlige i bakgrunnen. Vått betonggulv i garasje med mørke flekker etter snøblandet regn.
 
Rickard.
Hva er takvinkelen? Synes det ser ganske flatt ut, så plater i full lengde med kondensfilt eller rupanel og papp er vel logiske løsninger.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Hva er taklutningen? Synes det ser ganske flatt ut så plater i hel lengder med kondensduk eller rupanel og papp er vel logiske løsninger.
Taket har bare ca 6 grader helling
 
Rickard.
I Icemania88 skrev:
Taket har bara ca 6 grader lutning
Ja da er det virkelig på grensen med plåt også over et kaldgarasje, men det bør fungere med type trp. Også papp av 3° varianten er mer seriøs selv om jeg har vanskelig for å anbefale den over "riktig papp" ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.