Hei alle eksperter og glade amatører!

Jeg og mannen min er i diskusjonsfasen for hva som eventuelt skal bli en kombinert stall med garasje. Brannsikkerhet, regler, byggetillatelse, osv. er ingen spørsmålstegn denne gangen, men nå diskuterer vi hvilken type materiale vi kommer billigst unna med.

Da har vi forsket litt rundt og kommet frem til at man enten kan bygge med laft, mure eller bruke metallplater. Leca går bort siden det ikke er sterkt nok og ikke tåler spark fra hester så godt. Tanken er at stallen skal være en uisolert del og garasjen ønsker mannen å kunne holde minst 18 grader, så det må jo isoleres.
Vi kommer til å støpe en plate.

Noen som har innspill? Kanskje kan gi eksempel på kvm-pris for de forskjellige typene?

Åsa Lund
Du skal vel isolere stallen litt for å kunne holde 5° varmt i stallen. Hestene varmer jo litt selvfølgelig. Vannet skal ikke fryse i ledningene om vinteren.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du skal vel isolere stallen litt for å kunne holde 5° varmt i stallen. Hestene varmer jo litt selvfølgelig. Vannet skal ikke fryse i ledningene under vinteren.
Hvor fikk du 5 grader fra?

Åsa Lund
Hofter
Litt margin til nullen for å unngå at vannet fryser i stallen
Du gjør selvfølgelig som du vil med din egen stall

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Høft
Litt margin til nullpunktet for å unngå at vannet fryser i stallen
Du gjør selvfølgelig som du vil med din egen stall
Det finnes utrolig mange stallbygninger som mangler isolasjon, men har likevel rennende vann. Også her oppe i nord hvor vi får ned mot -30 om vinteren. Er ikke så inne i hvordan man løser det, men åpenbart finnes det løsninger.

Spørsmålet var dog ikke om stallen skal isoleres eller ei, men hvilken type bygning som er billigst å bygge!

Mure nederst og tre øverst som en "klassisk" stall. Mure er best hvis en hest skulle finne på å sparke, som du sier. Du kan da også ha en "luftigere" loft over stalldelen og åpent i mønen i garasjedelen. Slik bygde mine venner samme kombo, ble kjempebra. De hadde også et rom imellom uten plate der traktoren kunne stå og hvor vi kunne kjøre opp høy. I stalldelen fantes det også to isolerte rom for salrom og fôr. De ble varmet opp med oljeelement. Stallen er for tiden hestetom, og salrommet ble da utmerket konvertert til tenåringsrom :)

• Liker
catherineb
  • Laddar…
Om man fokuserer på kostnad har jeg vanskelig for å tenke meg at det går å forsvare muring.

Jeg tror løsvirke med ren reisverk blir billigst. Det er også enkelt å beholde samme konstruksjon på hele huset og isolere deler av det.

Jeg hadde murt 1m, men av estetiske grunner, ikke økonomiske.

• Liker
catherineb
  • Laddar…
Ja, det er jo bra fint å mure opp en bit, også bra for holdbarheten som dere sier! Da bygger man vel på med trestamme deretter, eller hva?

• Liker
Jt300
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.