Er i gang med å bygge en garasje med loft.
Etter å ha lest mange tråder om lettbetong og lettklinker faller nå valget på lettklinker eller, i folkmunnet, lecablokk.
Kan det være en god konstruksjon med 19 cm lettklinker + 10 cm celleplast med puss?
Jeg innbiller meg at det skal gi en ganske godt isolert garasjevegg. En del av langsidene på denne tilbyggingen vil være under bakkenivå til 2/3-deler.
Det skal vel ikke trenges luftspalte mellom lettklinker og celleplast?
Begge materialene er jo uorganiske.
Garasjen vil bli holdt noenlunde varm, og det vil bare sjelden være en våt bil der inne.
Veggene på "leiligheten" ovenpå vil få 280 mm isolasjon, håper det er mer enn nok med nye krav på dette tilbygget (15,6x8m i Göteborg).
Min tanke var å ha type puss og 100mm cellplast på hele grunnen og deretter platonmatte eller lignende på alle de bitene som havner under mark.
Ser ut til å finnes minst hundre måter å gjøre feil på, og minst hundre materialvalg som er feil hvis man følger trådene her.
Vil ikke bygge noen risikokonstruksjon. Men det er klart... Selv om man gjør rett i dag, så er det kanskje en risikokonstruksjon om noen år. :- (
Det er ikke lett. Jeg var også tvilende men kom frem til at pordräns løsning føltes fornuftig. Se Isodrän (variant/konkurrent) for isoleringsverdier ved ulike konstruksjoner. Jeg har ingen fuktspærre i tverrsnittet [inne-puss-mur-slemming-prodrän-markduk-grus] og så lenge har jeg ikke sett noen bekymringer på innsiden (1½ år bare for all del). Malte med asfalt nederst bare.
Min oppfatning ble at pordrän/tilsvarende gir omtrent samme isolering i undermarktilfelle som celleplast ville gjort. Dog føles celleplast lurvete under mark (ingen drenering).
Kan nevne at jeg har en stump mur (mot jordkjeller) som ikke har noen isoleringsplate. Der la murerne et "vanntett" slemmingsmørtel og utenpå malte jeg med asfalt hele veien opp til marken. Fungerer det også.
Tenk for øvrig på at muren skal tåle marktrykket. Mine murere støpte noen betongpillere i min mur.
Må for øvrig gi tommelen opp til størrelsen på bygget!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.