Takknemlig hvis noen kan gi sine synspunkter og meninger om valg av løsninger.

Vi har et laftet hus hvor vi holder på å legge nytt gulvbjelkelag og bjelkelagsbunn. Gulvbjelkelaget havner noen steder under svillstokken, noen steder litt opp på svillstokken, men alltid litt ned på grunnsteinene. Grunnsteinene stikker dessuten ut innenfor svillstokken noen ganger. Får dermed vanskelig med å feste bjelkesko eller annen god innfesting i veggene. Har i stedet valgt å sette opp to støttemurer som tar belastningen fra gulvet og så bare sette enklere støtte mot vegg/svill for gulvbjelkelaget.

Problemet: De ytterste gulvbjelkene havner 30 cm inn fra veggen da grunnsteinene stikker ut. På den ene veggen kan jeg sette en 45x45 regel direkte på veggen som kunne vært til støtte for gulvet, men på den andre siden kommer gulvet til å ligge i nivå med overkant på grunnsteinene. Finnes det en god måte å feste en regel/støtte i grunnstein? Er det et alternativ å bore i grunnsteinene og feste regel med svillisolering imellom? Andre løsninger jeg har oversett?

Om jeg nå får satt opp regler på begge sider, vil jeg virkelig legge gulvet helt inn mot tømmerveggen? Jeg skal etterisolere (45 mm) på innsiden av tømmerstammen slik at jeg får en vegg der gulvet går inn under, noe som føles som en virkelig dum løsning hvis man i fremtiden skulle trenge å ta opp/bytte gulv. Ser to alternativer angående gulvlegging. Alt 1. Et massivt 45 mm gulv som da havner helt under vegg. Alt 2. Et lag gulvspont som da kunne gå inn under veggen, og så et tynnere tregulv som ligger utenfor veggen.

Eller bør jeg forsøke å finne en løsning med støtte for gulv typ 45 innenfor tømmerveggen og så reglet helt ned mot gulvbjelkelaget for veggen?

Tar gjerne imot alle tips og ideer.

Konseptuell tegning som viser hvordan golvbjelkelaget varierer mellom syllstock og grunnsteiner. Fire alternativer vises, med variasjoner i nivå og plassering.

Hei. Hvordan gikk det for deg? Sitter litt med samme situasjon akkurat nå og hadde vært spennende å se hvordan du gjorde det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.