Hei!

Vi bor i et murhus av Lommategl (laget av leire) fra 1890. Nå holder vi på å renovere badet. Vi har fjernet sponplaten som satt på innsiden av teglinnveggen og ser at mørtelen er litt dårlig mellom enkelte teglstein. Den har falt ut og sprukket litt, men ikke så mye. Bør vi fylle på med ny mørtel eller er det greit at litt mangler? Kan man bruke vanlig moderne mørtel eller skal man ha en spesialblanding for gammel Lommategl?

Etter hvert trenger vi også å fylle på mørtelen på utsiden av huset. Er det noe spesielt man må tenke på da?

Hilsener fra Anna
 
Vet ikke noe om leirtegl men tror at du skal unngå sement i/på dine teglvegger. Kalkmørtel/ kalkpuss føles mer riktig.
gaia
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.