Trenger litt gode råd.

Slik så kjøkkenet mitt ut før oppussingen. Det har nå blitt oppdaget at flisene sannsynligvis fortsatt er bak de nye kjøkkenskapene. Sannsynligvis slik som det ser ut på bildet, men kanskje også delvis revet ned.

Hva mener dere:

1. Burde ikke håndverkeren ha tatt ned de gamle flisene før han satte opp gipsplater, nye skap osv.?

2. Kan man overhodet få til en helt rett vegg uten først å fjerne flisene? Jeg mener, flisene stikker jo litt ut, og burde ikke da gipsplatene osv. som settes opp bli skjevt? Eller kan man kanskje legge til rette på en måte, i stedet for å rive flisene, og dermed få til en rett vegg?

3. Er det noen som kan gjette alderen på disse flisene og festemidlene/fugene? Fugene ser ganske mørke ut, festemidlet synes jeg ser litt gulaktig ut? Risiko for at det inneholder asbest? Eller er det for nytt/for gammelt? Hvis det nå skulle inneholde asbest, må jeg demontere det nye kjøkkenet og sanere? Eller kan det bli værende bak der?

4. Som dere kan se, en del av den gamle sponplaten (eller hva det nå er, akkurat bak papirsekkene) er mørkebrun, mens platen er lysere til begge sider. Føles litt "klebrig". Her sto komfyren før. Kan de ha smurt på noe akkurat på platen bak komfyren, og i så fall hva og hvorfor?

5. Rundt tidligere ventilasjon gjennom veggen (bilde 2 - lengst borte på bildet, i hjørnet) kan dere se at det ser helt svart ut. Ser ut til å være i glassvattet. Kanskje er det mugg? Tror dere at håndverkeren som gjorde kjøkkenet sørget for å bytte ut dette, eller hva er kutyme hvis det ser slik ut? Jeg er redd for at dette ble lukket inne, bak nye gipsplater og veggskap. Ventilasjonsgitteret er fortsatt på fasaden utenfor, men på innsiden er det et kjøkkenskap over og dekker ventilasjonshullet. Bør denne kanalen isoleres? Jeg tenker, ellers kan det vel komme inn fukt gjennom kanalen, mot montert gipsplate osv., og skape mugg mot innvendig vegg? Burde ikke håndverkeren ha gjort dette da han satte opp kjøkkenskapet over kanalen? Hva bør man i så fall isolere med?

Takk på forhånd byggekamerater!
Gammelt kjøkken under renovering med brune fliser, papirsekker på gulvet og et åpent ventilasjonsrør ved siden av et vindu. Et rom under renovering med umalte vegger og en åpen døråpning. I bakgrunnen er det gamle fliser og et vindu, med byggematerialer på gulvet.

1. Er det asbest i så ville det kostet å fjerne. Ville du betalt for det?

2. Ja, det går å få en rett vegg uten problem.

3. Asbest er kun farlig i støvform. Innebygd spiller ingen rolle.

4. Vanskelig å si på bildet. Det klissete er nok fordi det kommer skitt der når man lager mat. De kan jo ha tapetsert der før de satt inn komfyren.

5. Det er nok svartmugg. Om den er tett får man håpe at de har satt inn isolasjon og også noe som stopper vind og vann utenfra. Isoler med mineralull og sett vindpapp for hullet.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk huggan!

Men tror du at en håndverker, hvis denne er profesjonell, ville latt svartmuggen være igjen i isolasjonen?
Føles som til og med jeg som lekperson ville ha innsett at dette bør byttes ut før nytt kjøkken, gipsplater osv settes opp.

Den mørke platen. Der satt ingen gammel tapet. Det så ut akkurat slik som på bildet.
Derfor lurer jeg på hva i all verden det er, om man har smurt på noe, f.eks. som varmeskjold bak komfyren,
men det høres kanskje søkt ut? :)
Det klebrige føler jeg bare aller nederst, det er nemlig bare der jeg i dag kan se litt av den brune platen,
helt nederst mot gulvet.

Hva tror du om alderen på flisene? Noen vill gjetning?

Takk for ditt svar! Settes pris på! :)

Det får man håpe at de gjorde.

Kanskje, men umulig å si, men spiller vel ingen rolle egentlig hva de har hatt før.

Ingen anelse.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.