Hei,

Vi måtte sette inn en ny bit syll på den ene veggen vår. Da jeg rev frem for å blottlegge dette, viste det seg at man hadde latt den gamle innerveggen og det gamle innertaket av panel være bak den nye veggen og takkledningen (gips). Dette ser ut til å være et gjennomgående tema for alle rommene i huset vårt fra slutten av 1800-tallet. Dette fantes også da jeg renoverte gangen.

Det er vel i seg selv ikke noe problem før man må begynne å rive i det. Nå må jeg rive ut en del av det siden jeg skal legge nye gulv og rette det opp. For å komme til gulvet helt inn under innerveggen.

Det er et stort prosjekt å rive ned alt og begynne fra bunnen, så å si.

Hvordan ville dere ha gjort det?

Det gamle innertaket heller siden huset har satt seg over årene, og jeg antar at det var det man ønsket å skjule med et nytt lavere innertak.

• Gammelt panel og bjelker bak en ny vegg, med avflasset maling og eksponert treverk i et hus fra slutten av 1800-tallet.
  • Tre gulvtyper ved vegg, med synlige endringer, en lysere finerplate, eldre treramme og en delvis revet vegg avslører gammelt panelarbeid.
kulle
Et alternativ er i så fall å sage langs veggene og felle inn en ny regel som det nye og gamle gulvet hviler på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.