Jeg lot sage i stykker en gammel steintrapp. Entrétrapp til huset. Trappen besto av flere forskjellige materialer. Jeg er absolutt ingen ekspert, men tenk gammel steintrapp som begynner å gå i stykker. På enkelte steder var materialet som kom frem veldig porøst, nesten som puss. Kanskje kan trappen ha vært formstøpt. Inni besto den av mørtel av noe slag, prosentert med ganske store steiner. Materialet var til tider veldig hardt og vanskelig å sage i stykker, så rester av trappen er fortsatt igjen, sønderknust under den tretrappen jeg har latt bygge oppå. Jeg jobbet hardt for å, etter sagingen, kjøre bort det ødelagte materialet, steinene som var i mørtelen osv. Det støvet skikkelig.

Har gjort meg kjent som asbestnoia her på forumet. Har fortsatt noen tanker om emnet, men er ikke hysterisk. Vil benytte anledningen til å fortelle at det IKKE var jeg som skrev en tråd om asbest for en tid tilbake. Det var en person som beskrev seg selv som i veldig dårlig psykisk form, på grunn av asbestbekymring. Som hadde søkt hjelp hos lege, med medisiner osv. Det var IKKE jeg!! Noen i tråden skrev nemlig at det kanskje var meg. Men NEI! Så ille er det ikke med meg. Tok det likevel litt tungt når jeg ble nevnt i sammenhengen.

Nå til mitt spørsmål: Noen som vet om det er risiko for at det tidligere ble blandet inn asbest i støping/skapelse av denne typen trapp? Vet jo at asbest noen ganger ble blandet i mørtel, men hvilken type mørtel og til hvilket formål? Vet også at asbest noen ganger ble blandet i mørtel, som armering.

Hvis det var asbest i denne trappen har jeg garantert inhalert mye.. Men men, gjort er gjort. Nå er spørsmålet hva jeg best gjør med det materialet av trappen som fortsatt ligger igjen under den tretrappen jeg har latt bygge oppå? Tretrappen har store sprekker og hvis materialet under inneholder asbest kan det garantert komme opp med luften. Kanskje kan man spraye/male over med noe for å binde fibre? Eller hvordan gjør jeg best? Restene er for tunge og uhåndterlige til å fjerne helt. Og jeg vil nå ikke være i materialet mer enn nødvendig. Har allerede tilbrakt altfor mange timer med dette, om det nå skulle vise seg å inneholde asbest. Noe løst materiale ligger dessuten fortsatt igjen.

Hvor stor sannsynlighet tror dere det er for at denne trappen inneholdt asbest? Bør jeg begynne med å sende til analyse kanskje? Eller rett og slett la det være eller spraye/male over restene? Hvordan ville dere tenke og agere?

Takk for gode råd!

Vent til det har regnet et par ganger (eller sett en vannspreder på trappen).

Stina71 skrev:
Hvor stor sannsynlighet tror dere det er at denne trappen inneholdt asbest?
Bør jeg begynne med å sende til analyse kanskje?
Finnes det virkelig et svar på dette spørsmålet som du ville følt deg trygg med?

Hadde det vært meg, og jeg virkelig mistenkte at det fantes asbest i materialet, ville jeg følt meg trygg med det faktum at alt vannet som passerer trappen vasker steinen ren fra løst materiale samt at det er utendørs.

Hvor stor sannsynlighet tror dere det er for at denne trappen inneholdt asbest?
Veldig liten risiko.
Bør jeg begynne med å sende inn til analyse kanskje?
Hvis det beroliger deg så gjør det.
Eller rett og slett la det være eller spraye/male over restene?
La det være.
Hvordan ville dere tenkt og agert?
Denne trappen ble støpt på billigst mulig vis og hvorfor blande inn noe som koster penger uten at det har noen effekt på resultatet.

Takknemlig for gode råd!
Vær så god.

Takk for svar! Særlig de konstruktive.
Vannsprøyteren på trappen føltes dog ikke som verken aktuelt eller morsomt.

StefanN, hadde asbest altså ikke noen effekt på resultatet i dette tilfellet?
Jeg trodde at materialet hadde en armerende funksjon og at det var derfor det noen ganger ble blandet i mørtel.
Derfor ble jeg fundersam på om det kanskje ble blandet inn for å skape en mer holdbar/armerad trapp som skulle stå seg lenge.

Noen som vet hvilken type mørtel man snakker om når man prater om at man noen ganger blandet inn asbest?
Hvilken type mørtel og formål?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.