5.919 lest ·
18 svar
6k lest
18 svar
Gammelt ekspansjonskar på loft
Noen som vet hva gamle åpne ekspansjonskar på loft og rør fra dette vanligvis er isolert med for materiale? Se bilde! Dette materialet fantes rundt rørene. Om jeg skal rive ut dette vil jeg først forsikre meg om at det ikke inneholder asbest.
Har koblet bort dette karet i forbindelse med installasjon av jordvarme. Noen sier at det kan stå igjen på loft, andre hevder at det kan bli et kaldras om det står igjen og derfor bør tas bort. Hvordan ser dere på saken?
Har koblet bort dette karet i forbindelse med installasjon av jordvarme. Noen sier at det kan stå igjen på loft, andre hevder at det kan bli et kaldras om det står igjen og derfor bør tas bort. Hvordan ser dere på saken?
De skal bort! Bruker dessuten å kunne være ordentlig rustne i tilkoblingen, har vært borti noen som har løsnet bare man har ristet litt på dem uten å skru/kap...
Ang. isoleringen så vet jeg ikke dessverre
Ang. isoleringen så vet jeg ikke dessverre
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Om vi forutsetter at det er frakoblet fra systemet, så er det vel ingen større skade at det sitter der på loftet. På sikt vil man jo få fjernet gjennomføringen ut på taket.
Ja, det er jo det som er spørsmålet..
Hva er best langsiktig?
Å ta det ut eller la det bli sittende.
For vindens skyld.
Tenker at begynner man å fjerne karet innebærer det sikkert at gjennomføringer gjennom taket påvirkes, dvs man må sørge for å reparere/tette ordentlig.
Kanskje mer risikofylt å fjerne enn å la det bli sittende?
Noen med kunnskap om isolasjonen på bildet? Asbest?
Hva er best langsiktig?
Å ta det ut eller la det bli sittende.
For vindens skyld.
Tenker at begynner man å fjerne karet innebærer det sikkert at gjennomføringer gjennom taket påvirkes, dvs man må sørge for å reparere/tette ordentlig.
Kanskje mer risikofylt å fjerne enn å la det bli sittende?
Noen med kunnskap om isolasjonen på bildet? Asbest?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 innlegg
Om tommelen sitter midt i hånden, ansett rørleggeren. Isoleringen er nøttehårsvarianten. Er det ikke vann igjen kan karet sitte igjen om det ikke er i veien. Vårt gamle kar hadde forsvunnet av seg selv. Bare isoleringen igjen.
Det tror jeg ikke. Ifølge http://www.klokahem.com/artikel/varis-bokalders-guide-till-schyssta-isoleringsmaterial så impregneres kokosfiber med ammoniumpolyfosfat, ammoniumsulfat, borsalt eller vattenglas for å ikke være så lett antennelig.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Vi lot vårt sitte i noen år. Så satt det i veien når jeg skulle bytte avluftningsrøret fra avløpet. Så jeg tok det bort. Da når jeg hadde tatt bort røret som gikk opp gjennom taket, ble karet bare holdt oppe av røret nedenfra. Når jeg sagde i det så løsnet plutselig karet, men det var ikke der jeg sagde som røret knakk, men i siste skjøten inn i karet, den bare gikk rett av. Så det var flaks at vi satte det ut av drift når vi gjorde. Den skjøten ville sannsynligvis begynt å lekke innen et år eller så. For å være helt ærlig så har jeg faktisk fortsatt ikke tatt bort røret som går opp gjennom taket. Det har stått på min gjøremålsliste i 4 år nå.
Hempularen, hva slags isolasjon var det i ekspansjonskaret ditt og rundt de rørene som kom fra karet og deretter gikk nedover?
Noen som vet om man under nøttehårs- eller kokosfiberisolasjon pleide å sette asbest nærmest røret?
Altså i et lag under.
Jeg tolker det som at Fahlis og Hempularen mener at kar og rør bør fjernes, for uten vann i disse vil de ruste mye. Har jeg tolket riktig? Kan kar og rør hvis de beholdes på loftet skape problemer, for eksempel fukt?
Noen som vet om man under nøttehårs- eller kokosfiberisolasjon pleide å sette asbest nærmest røret?
Altså i et lag under.
Jeg tolker det som at Fahlis og Hempularen mener at kar og rør bør fjernes, for uten vann i disse vil de ruste mye. Har jeg tolket riktig? Kan kar og rør hvis de beholdes på loftet skape problemer, for eksempel fukt?
De pleier ikke å skape problemer, annet enn at de kanskje opptar et rom som du vil ha til noe annet. Rørene har man antageligvis kappet og plombert når karet ble erstattet med et trykkbeholder. Men du har kanskje et avluftningsrør som går gjennom taket, med risiko for lekkasje den veien?