P
Jeg holder på å rive ned visse deler av et rom. Jeg støter på et materiale jeg ikke helt klarer å plassere. Det sitter i prinsippet rett mot steinveggene (spikret) bortsett fra en form for papp, jeg gjetter på gammel tapet mot steinen. Det er cirka 2 cm i tykkelse. Denne platen finnes litt overalt, og jeg har måttet fjerne den noen steder.

Mitt spørsmål er hva jeg kan erstatte det med i dagens situasjon, dvs. lignende plater og papp? Ellers må jeg rive alle veggene rundt, føles det som, noe jeg helst vil unngå.

Noen som kjenner igjen det og har en god løsning for å sette mot steinveggen.
 
  • Hånden holder en gammelt, slitt plate skåret fra vegg, trolig med gammelt tapet lagdelt med papp mot steinveggen.
  • Gammel veggplate med revet papir og grov tekstur, delvis avdekket for å vise materialet under.
  • Rivearbeid på rom med delvis avdekket murvegg, isolasjonsmateriale og rør synlig mot en bakgrunn av treverk og revet papir.
Platen kalles tretex Ikke bra å montere noe uten ventilasjonsspalte i kjeller hvis det ikke er drenert og isolert utvendig. Ville selv ha reist opp nytt med stålregel, mer ventilasjon oppe og nede. Som plate hadde jeg brukt noe som ikke mugner og aller helst ikke suger fukt så mye..

Med vennlig hilsen, fremax
 
Sist redigert:
P
fremax skrev:
Skiven kalles huntonit. Ikke bra å montere noe uten ventilasjonsspalte i kjeller om det ikke er drenert og isolert utvendig. Ville selv rekket opp nytt med stålregel, mer ventilasjon oppe og nede. Som plate ville jeg brukt noe som ikke mugner og aller helst ikke suger fukt så mye..

Med vennlig hilsen, fremax
Takk! Men det er ikke kjeller, men markplan og drenering finnes. Betongplate som gulv.
 
Du kan kjøre 2x sponplate 10mm eller 2x gips 15&6mm, alt tretex igjen, men den ser ut til å være vanligst i 12mm tykkelse..

Med vennlig hilsen, fremax
 
  • Liker
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Kanon Takk!!, ikke direkte mot steinen før f.eks. folie eller en form for papp?
 
Nei, dropp plasten. Pappen fyller ingen funksjon i dette tilfellet.

Med vennlig hilsen, fremax
 
  • Liker
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
P
Igjen takk, du gjorde dagen min (og helgen da jeg skal sette i gang! :D)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.