Huset mitt er bygget i 1964. I dag begynte jeg å rive ned fasaden for å bytte den, men i stedet for 60cc så ser det ut til å være 120cc, men det finnes spikrad hver 40cc. Men det ser ut til å bare være bæring bak skivepanelet på 120cc.

Fantes det på den tiden asfaltboard med aluminium på den ene siden som deretter var sammenføyd med en treetex via en 21x95 planke hver 40cm? Skivene ser ut til å gå hele veien opp til taket.

Jeg vil måtte sette nye lekter og svale slik at veggen blir rett. Bør jeg spenne en plast over boarden eller holder det som det er? Får en luftspalte på ca 21mm mellom liggende enkelfaspanel og board, panelet skal males i falu vapen slamfarge.
 
M mattias1343 skrev:
Mitt hus er bygget 1964. I dag begynte jeg å bryte ned fasaden for bytte, men i stedet for 60cc så ser det ut til å være 120cc, men det finnes spikerrad hver 40cc. Men det ser ut til å bare være bæring bak panelplatene på 120cc,

fantes det på den tiden asfaltboard med aluminium på den ene siden som så var sammenføyd med en treetex via en 21x95 planke hver 40cm? Platene ser ut til å gå hele veien opp til taket.

Jeg må sette nye lekter og rekke opp så veggen blir rett. Bør jeg spenne en plast over boarden eller holder det som det er? Får en luftspalte på ca 21mm mellom liggende enkelfaspanel og board, panelet skal males i falu vapen slamfärg.
Du skal i hvert fall ikke sette noe plast der på utsiden. Muligens en vindsperre som er diffusjonsåpen.
 
  • Liker
mattias1343
  • Laddar…
For å kunne følge resonnementet ditt må du være mer presis både i beskrivelsen (hva sitter horisontalt henholdsvis vertikalt) og målene på de inngående komponentene. Tenk på at det var tommemål som gjaldt. Jeg lurer på om det fantes asfaboard i 1964? Det har jeg ingen minner om. Det kreves en bedre beskrivelse uansett for min del. Noen plast skal du absolutt ikke ha på utsiden av veggen. Det er ingen ulempe med en luftspalte bak panelet, men det er ikke nødvendig når du bruker slamfarge.
 
J justusandersson skrev:
For å følge ditt resonnement må du være mer presis både i beskrivelsen (hva sitter horisontalt henholdsvis vertikalt) og målene på de inngående komponentene. Husk at det var tommestørrelser som gjaldt. Jeg lurer på om det fantes asfaboard i 1964? Det kan jeg ikke huske. Det kreves en bedre beskrivelse i hvert fall for min del. Noen plast skal du absolutt ikke ha på veggens utside. Det er ingen ulempe med en luftspalte bak panelet, men det er ikke nødvendig når du bruker slamfarge.
Jeg skal sette liggende panel.

men det jeg lurer på er om det har eksistert en ferdig skivemodul med asfaltboard 120cm bred, 3 stk 21x95 mellom og innerst treetex skive. Ta en asfaltboard 120cm bred, legg 3 stk 21x95 bord vertikalt med 40cc på den, deretter en treetexskive og spik dette sammen og monter vertikalt. Dette er hva det ser ut til å finnes under panelet.
 
Nei, slike ferdige moduler har jeg aldri hørt om. Men det kan jo være en typhuskonstruksjon.
 
J justusandersson skrev:
Nei, slike ferdige moduler har jeg aldri hørt om. Men det kan jo være en typehuskonstruksjon.
Ok, det var eieren som bygde huset selv, kan jo være en egen ide, stiller til det for meg som ikke vet hvor reglene er. Kommer til å lektere opp på nytt med 80cc og sette lektene i de 21x95 plank som finnes mellom platene. Vil ikke rive hele veggen og begynne på nytt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.