Hei
Skal bytte tak på garasjen og lurer på disse bjelkene som danner et kors i høyde med hammerbandet. De har vært brukt for å regel opp for et innertak, men når jeg nå har tenkt å ha åpent til møne er den funksjonen uinteressant. Kan de også ha hatt en avstivende funksjon?
Det finnes altså ingen støtte mellom mønebjelken og disse, de henger og svaier helt fritt.
Takstoler med mønebjelke var kraftig underdimensjonerte (50x140mm på 3.5*6.2m), men holdt overraskende godt. Går opp et par dimensjoner nå for sikkerhets skyld.
Skal bytte tak på garasjen og lurer på disse bjelkene som danner et kors i høyde med hammerbandet. De har vært brukt for å regel opp for et innertak, men når jeg nå har tenkt å ha åpent til møne er den funksjonen uinteressant. Kan de også ha hatt en avstivende funksjon?
Det finnes altså ingen støtte mellom mønebjelken og disse, de henger og svaier helt fritt.
Takstoler med mønebjelke var kraftig underdimensjonerte (50x140mm på 3.5*6.2m), men holdt overraskende godt. Går opp et par dimensjoner nå for sikkerhets skyld.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Bildene gir dessverre for dårlig oversikt for at jeg skal kunne forstå konstruksjonen.
Ja det var ingen videre fotograf. Men det er ganske enkelt, det ligger to bjelker typ 70x150 i et kors og halvveis i midten der de møtes. Disse hviler på hanebjelken og er ikke forbundet med mønebjelken. Eventuelt har den ene bjelken sittet sammen med den midterste takbjelken på kortsiden der de møttes ved hanebjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er dimensjonen på mønebjelken?
50x135 omtrent. Høydensitetsvirke av den gamle skolen. Tenkte å skruelime en 45x170 på denne for å styrke opp, men først og fremst få en rett møne, akkurat nå henger den litt.J justusandersson skrev:
Så dette korset kan altså sees som en avlastning for den svake mønebjelken selv om de ikke er bundet sammen? Kanskje bør spare det da, selv om det også har sett sine beste dager og gjør rommet trangere.
En limtrebjelke til mønet virker umulig å få tak i, ellers er det jo en idé å gjøre den tykkere, og da blir vel korset overflødig.
Ny idé da jeg ser at de har fått inn limtre hos byggevarehandelen:
Kjøpe 3 stk 56x225 limtredragere og sette en i mønet og de andre to som sidetakbjelker halvveis mellom mønet og hammarband for å avlaste takåsene. Da burde vel ”korset” kunne skrotes? 45x170 på takåsar cc 90 med papptak? Mål på garasjen er 3.6*6.2m der mønet går mellom langsidene.
Kjøpe 3 stk 56x225 limtredragere og sette en i mønet og de andre to som sidetakbjelker halvveis mellom mønet og hammarband for å avlaste takåsene. Da burde vel ”korset” kunne skrotes? 45x170 på takåsar cc 90 med papptak? Mål på garasjen er 3.6*6.2m der mønet går mellom langsidene.
Klikk her for å svare


