Skal gjøre om en del av en uisolert katteloft til en varm garderobe. Jeg regner med å få inn vegggips + ca 200 mm isolasjon + "vindskive" + luftspalte mot skråyttertaket. Fyller en diffusjonsperre noen funksjon ved denne typen ombygging eller kan man like gjerne hoppe over den?

Det er et gammelt trehus fra ca. 1920 med pipeløp som fortsatt er varm, sagflisisolasjon på loftet og som for øvrig mangler diffusjonsperre i både vegger og tak.

Takk på forhånd for kloke svar og funderinger om fordeler og ulemper.

Har du ingen sperre på øvrige loftet kan du like gjerne hoppe over sperre i klesskapet også, kanskje også bruke spon eller lignende celluloseisolasjon der også. Noen sier også at man kan bruke asfaltpapp i stedet for plast. Er øvrige loftet oppvarmet?

Takk for svar. Nei, det er et kaldloft ellers.

/Erik

JerkaV skrev:
Skal gjøre om en del av en uisolert kattvind til en varm garderobe. Jeg regner med å få inn vegggips + ca 200 mm isolering + "vindskiva" + luftspalte mot skråyttertaket. Fyller en dampbrems noen funksjon ved denne typen ombygging eller kan man like gjerne hoppe over den?

Det er gammelt trehus fra ca 1920 med skorstein som fortsatt er varm, sponisolering på loftet og som for øvrig mangler dampbrems i både vegger og tak.

Takk på forhånd for kloke svar og funderinger om fordeler og ulemper.
Jeg skal gjøre det samme faktisk, men jeg har et spørsmål... Har du luft som kommer opp gjennom takfoten og opp på loftet i dag? Hvis ikke, hva fyller luftspalten for funksjon om den ikke er ventilert?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.