Jeg skal prøve å få til en umulig vindusfôring der jeg må bygge ned fôringen i overkant siden vinduet sitter over innertaket. Vinduet er et kasettvindu L300 H30. Det vil virkelig bli en utfordring siden det er et amatørbygget trehus som har stått i 50 år. Det er litt setninger og vinklene er ikke alltid 90 grader.
jeg skal spytte i neven og gjøre mitt beste men er allerede på forhånd overbevist om at det vil bli litt gliper/springer når jeg setter sammen fôringen. Jeg kan ikke lage en boks som jeg så setter på, men jeg må montere respektive del mot stenderne hver for seg.
Hvordan tetter jeg springene mellom delene for i størst mulig grad å forhindre sprekker?
1) en form for mykfug?
2) snekkersparkel?
3 en form for mykfug for tre?
4) noen annen metode for springene?
jeg skal spytte i neven og gjøre mitt beste men er allerede på forhånd overbevist om at det vil bli litt gliper/springer når jeg setter sammen fôringen. Jeg kan ikke lage en boks som jeg så setter på, men jeg må montere respektive del mot stenderne hver for seg.
Hvordan tetter jeg springene mellom delene for i størst mulig grad å forhindre sprekker?
1) en form for mykfug?
2) snekkersparkel?
3 en form for mykfug for tre?
4) noen annen metode for springene?
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
Første og beste tipset er å minimere sprekker så langt det er mulig.
Andre tipset er å lage foringen av et dødere materiale enn heltre. MDF eller finere kryssfiner f.eks. Disse materialene beveger seg mindre enn heltre, og din fugede sprekk har større sjanse for å klare seg over årstidenes endringer av luftfuktigheten.
Tredje tipset er å fuge med en MS-polymerfug. Tec-7 har jeg gode erfaringer med.
Andre tipset er å lage foringen av et dødere materiale enn heltre. MDF eller finere kryssfiner f.eks. Disse materialene beveger seg mindre enn heltre, og din fugede sprekk har større sjanse for å klare seg over årstidenes endringer av luftfuktigheten.
Tredje tipset er å fuge med en MS-polymerfug. Tec-7 har jeg gode erfaringer med.
Om du med endetre mener snittflatene på MDF så går det absolutt an å få til en bra finish etter maling. Grunn flere ganger med grunning og mellompuss så blir det bra. Kjør 3 grunninger og mett virkelig enden.D Derbyboy skrev:
Klikk her for å svare