Vi skal male furutrappen vår hvit. Alle skruene er senket i hull, ca 1 cm dype og 1 cm i diameter. De er dekket av treplugger som stikker ut på utsiden. Dette er ikke så pent synes jeg. Jeg skulle ønske å fylle hullene med noe man kan male over. Tenkte på å sparkle igjen, men sparkelen kanskje sprekker? Tenkte på å sage småbiter rundstokk og banke/lim inn og pusse ned, men det føles som masse arbeid. Noen andre ideer?
Martin
Martin
Takk. Bra tips. Plastic Padding hørtes jo smart ut. Er det lett å sparkle og pusse? I så fall høres det vel enklere ut enn å bore opp og sage til og banke i og pusse ned treplugger?
Plasticpadding er lettsparklet og ganske lettslipt (som alltid ved sparkling, legg ned tid på å sparkle bra så blir det lett å slipeköksbyggaren skrev:
Jeg ville ha gått for treplugg. Hvis hullene ikke er perfekte i kantene, så kjøp en kvistbor og bor hullene opp. Kjøp treplugger og lim dem med trelim. Plugger kan kjøpes på et finsnekkeri eller byggevarehandel. Hvis du bor i Stockholm, finnes det et snekkeri på Kungsholmen (hantverkargatan) som selger små pakker med både lim og plugger i valgfritt treslag. Pluggene slås av med et skarpt stemjern.
Når man borer opp hullene med en kvistbor, bør man bore gjennom en mal som styrer hullet. Det kan være en liten bit kryssfiner.
Når man borer opp hullene med en kvistbor, bør man bore gjennom en mal som styrer hullet. Det kan være en liten bit kryssfiner.
Det kan man gjøre.
Men et tips for å lykkes med hugget er å se på hvordan ådringen i pluggen går. Hugg fra den siden der ådringen på trepluggen "svenger" oppover. Og hugg i flere steg, så ser man hvordan snittoverflaten blir. Den siste biten tar man forsiktig med håndkraft med stemjernet.
Men et tips for å lykkes med hugget er å se på hvordan ådringen i pluggen går. Hugg fra den siden der ådringen på trepluggen "svenger" oppover. Og hugg i flere steg, så ser man hvordan snittoverflaten blir. Den siste biten tar man forsiktig med håndkraft med stemjernet.
Klikk her for å svare