Hei har en billyft (nedfelt saksløft) der utsparingene er litt dype. Skulle trenge å fylle på ca 70 mm, hva foreslår dere? Finbetong? Fiberbetong? Anleggsbetong? Det er ganske tykt og godt armert allerede så det er mest for å ikke miste løftehøyde. Men gjetter at et armeringsnett er rimelig å kaste på når man uansett støper på?

Pall opp den til riktig høyde og understøp med ekspanderbetong.
Ellers kan du støpe med grovbetong. Armering trengs ikke siden det kun skal ta draglaster og du kun får trykk når du har en støpt plate under.

• Liker
schmakita
  • Laddar…
RoTe
Ellers øk heisen med ståldistanser? Finnes f.eks. firkantrør 70x70x4...

• Liker
schmakita og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Armering trengs ikke fordi det kun skal ta strekkrefter
Strekkrefter?

• Liker
RoTe
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Pall opp den til riktig høyde og understøp med ekspanderbetong. Ellers kan du støpe med grovbetong. Armering trengs ikke siden det kun skal ta strekkbelastninger og du bare får trykk når du har en støpt plate under.
Bra idé! Den metoden har jeg sett andre bruke, føler meg ikke helt komfortabel, men hvorfor ikke... får tenke litt på det!

RoTe RoTe skrev:
Ellers øk løftet med ståldistanser? Finnes for eksempel firkantrør 70x70x4...
Jeg har tenkt litt i de banene og dette burde fungere bra, men føler meg fortsatt ikke helt komfortabel å gjøre det slik. Det føles (kanskje overkill) mer solid å støpe opp skikkelig under. Det jeg tenkte var å sette "spacers", typ runde stålpucker i passende høyde under festepunktene (4 stk per plattform eller noe sånt), men så tenkte jeg at det kanskje skal være støtte under hele (sakseløft der en arm er bevegelig og en glir). Det løser din metode, men fortsatt ikke helt komfortabel her.

---

Jeg tenker dog at det egentlig ikke spiller noen rolle hvilken mørtel jeg bruker, ikke sant? Den opprinnelige støpingen ble gjort samtidig som platen ble støpt, så det er bra betong og det var bra folk som støpte det. Så uansett hvilket så lenge jeg blander det noenlunde by the book så bør det ikke være noen problemer!? (Vi tenker fortsatt C30+ med lav v/c-forhold og vibrere det) Armeringen var mest tenkt som sprekkarmering, bæreevnen skal være 100% klar allerede og som du er inne på @Matti_75 så blir det ikke snakk om noen strekkbelastninger i denne kaken. Kun høydejustering.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Pall opp den til riktig høyde og understøp med ekspanderbetong.
Ellers kan du støpe med grovbetong. Armering trengs ikke siden det kun skal ta strekkbelastninger og du kun får trykk når du har en støpt plate under.
Btw, når er grovbetong å foretrekke over finbetong? Føler ikke helt at jeg har kontroll på forskjellen mer enn at jeg vet at det skiller hvor tykt man kan støpe med henholdsvis.

S schmakita skrev:
Btw, når er grovbetong å foretrekke over finbetong? Føler ikke helt at jeg har kontroll på forskjellen mer enn at jeg vet at det skiller hvor tykt man kan støpe med respektive.
Det er egentlig bare sjikttykkelsen som avgjør. Det pleier å være samme styrke på begge.

• Liker
schmakita
  • Laddar…
K Kane skrev:
Draglaster?
Ja eller dragkrefter om du er pirkete. Armeringens eneste funksjon er å holde sammen betongen der det oppstår dragkrefter eller laster

• Liker
schmakita
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja eller dragkrefter om du er pirkete. Armeringens eneste funksjon er å holde sammen betongen der det oppstår dragkrefter eller laster
Fikk ikke til logikken din når du skrev dette. Kanskje du heller ikke får
Matti_75 Matti_75 skrev:
Armering trengs ikke siden det kun skal ta draglaster

K Kane skrev:
Fikk ikke sammen logikken din når du skrev dette. Kanskje ikke du heller får
Armeringen skal kun ta strekkrefter?
Synes det var enkelt å forstå?

• Liker
schmakita og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.