Hei!
Jeg har revet en innervegg i en leilighet og har et hull i taket etter den fjernede veggen. Hullet er ca. 5-6 cm dypt og 3,20 meter langt. Min tanke er at man burde kunne fylle det med gipsbruk og deretter sparkle for å få en relativt jevn overflate. Dog er jeg usikker på hvor godt slikt fester på jern/stålbjelken og trebjelkelaget i taket. Ville være takknemlig for tips og løsninger på dette problemet!
Jeg har revet en innervegg i en leilighet og har et hull i taket etter den fjernede veggen. Hullet er ca. 5-6 cm dypt og 3,20 meter langt. Min tanke er at man burde kunne fylle det med gipsbruk og deretter sparkle for å få en relativt jevn overflate. Dog er jeg usikker på hvor godt slikt fester på jern/stålbjelken og trebjelkelaget i taket. Ville være takknemlig for tips og løsninger på dette problemet!
Bygningsveteran
· 2 746 innlegg
Lim lim opp isopor slik at du ikke får så tykt å sparkle.
Ser ut som om det er pusset på siv som er festet på planker i taket.
Altså har du tre bak pussen. Kjøp lange gipsskruer og dra gjennom pussen bare så det fester i treet.
Alternativt lekter du først ned og deretter skrur gipsen i lektene.
Altså har du tre bak pussen. Kjøp lange gipsskruer og dra gjennom pussen bare så det fester i treet.
Alternativt lekter du først ned og deretter skrur gipsen i lektene.
Ahh! Bra tips! Tenkte om man vil ha en jevn overflate med taket så tenkte jeg at man tar bort ca 5 cm av det pussede taket opp til plankene i taket, deretter fester gipsplaten i treplankene og deretter pusser noen centimeter over gipsplaten så man får en jevn overflate med resten av taket. Tror du at man må isolere det tomrommet mellom jernbjelken og gipsplaten?M Maestrono skrev:
G GabrielMT skrev:Ahh! Bra tips! Tenkte om man vil ha en jevn overflate med taket så tenkte jeg at man tar bort ca 5 cm av det pussede taket opp til plankene i taket, så fester man gipsplaten i treplankene og så pusser noen centimeter over gipsplaten så man får en jevn overflate med resten av taket. Tror du at man må isolere det lille tomrommet mellom jernbjelken og gipsplaten?
Fugeskum?
skjær av det overflødige så sparkel jevnt, omtrent 10 ganger lettere enn det du selv akkurat beskrev
Ja, det fester bra.G GabrielMT skrev:
Kan anbefale Biltemas pistol sammen med deres steinlim. Det fungerer akkurat som fugeskum, men ekspanderer ikke like mye og blir noe hardere.
Men sørg for å fjerne alt løst først.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogskumspistol-2000023750
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972
Bomb med fugeskum, la det tørke, og skjær bort overskuddet. Sparkle så du får det jevnt, lim på papirremser med våtromslim som dekker hullet. Etter dette har tørket, sparkle 2-3 tynt, deretter slip og mal.G GabrielMT skrev:
Papirremsene brukes for at det ikke skal sprekke, hopper du over dette sprekker det uansett.
Det går jo an å gjøre som du sier med gipsen, men det føles mye lettere med fugeskum.
mvh maleren
Klikk her for å svare