7.035 lest ·
10 svar
7k lest
10 svar
Fylle igjen hull i plate, hvilken betong, raskest?
Hei alle sammen!
Har et spørsmål angående dette lille fine hullet jeg har i platen min. Platen skal sparkles på onsdag. Det skulle ikke være noe problem å støpe i hullet i morgen (mandag) og så sparkle onsdag, fikk jeg beskjed om. Etter å ha lest litt her og litt der ble jeg litt usikker.
Hva slags betong bør jeg bruke? EPS fikk jeg beskjed om først, men leste så at den skal man ikke støpe inn gulvvarmerør i. Kanskje det ikke har noen betydning når det er såpass lite? Sånn som vanlig finbetong, går det an å sparkle over det hullet etter to dager?
Målene på hullet er B60xD25xH10 cm.
Tusen takk på forhånd!
Har et spørsmål angående dette lille fine hullet jeg har i platen min. Platen skal sparkles på onsdag. Det skulle ikke være noe problem å støpe i hullet i morgen (mandag) og så sparkle onsdag, fikk jeg beskjed om. Etter å ha lest litt her og litt der ble jeg litt usikker.
Hva slags betong bør jeg bruke? EPS fikk jeg beskjed om først, men leste så at den skal man ikke støpe inn gulvvarmerør i. Kanskje det ikke har noen betydning når det er såpass lite? Sånn som vanlig finbetong, går det an å sparkle over det hullet etter to dager?
Målene på hullet er B60xD25xH10 cm.
Tusen takk på forhånd!
Du kunne bruke Rotbetong http://www.ardex.se/produkter/golvbruk.htm?product=ardex_a_38_mix&key=9
Også vanlig grovbetong fungerer sikkert også, det er krympsprekker som kan bli synlige
Også vanlig grovbetong fungerer sikkert også, det er krympsprekker som kan bli synlige
Om du vil at gulvvarmen skal gi varme oppover så skal du ikke ha EPS-cement men om det ikke gjør noe på dette stedet kan du bruke det.
Skal du støpe med betong kan du ikke ha vanlig betong uten du trenger noe som er hurtigtørkende, for eksempel Finja 280 Avretting Grov rask. Men det tar 3 døgn for en sjikttykkelse på 100 mm.
Skal du støpe med betong kan du ikke ha vanlig betong uten du trenger noe som er hurtigtørkende, for eksempel Finja 280 Avretting Grov rask. Men det tar 3 døgn for en sjikttykkelse på 100 mm.
Ja, akkurat, det var det jeg også hadde lest. Så er det jo ikke noe stort område, men likevel!H huggan skrev:Om du vil at gulvvarmen skal gi varme oppover så skal du ikke ha EPS-sement men om det ikke gjør noe på dette stedet kan du bruke det.
Skal du støpe med betong kan du ikke ha vanlig betong uten du trenger noe som er hurtigtørkende, for eksempel Finja 280 Avjämning Grov snabb. Dog tar den 3 døgn for en sjikttykkelse på 100 mm.
3 døgn, da blir det kanskje dårlig med tid til sparklingen.
Hvor raskt kan man fortsette med for eksempel å legge parkett hvis man bruker Finja 280, trenger den ytterligere tørketid etter sparklingen?
Den der rotbetongen ser ut til å ha futt i seg!Casaloco skrev:
Det er jo slik at vi også gjerne vil komme i gang med gulv(parkett) så fort som mulig også. Det virker som det er bare 48h på denne. Får se om det finnes noen handel i nærheten som har denne.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
A35 mix eller a38mix fra ardex
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
A35mix skal fungere å legge 100mm med god komprimering
Hva tror dere om denne? Denne hadde de på byggevarehandelen her.
http://www.heydi.se/produkt.asp?VdaID=170
Veldig nybegynner som jeg er, blir det forvirrende når det står slik
"
Forarbeid - Underlag
På puss og betong påføres Hey’di Hurtigstöp som tynn støpemasse i sjikttykkelser på mellom 2 og 4 cm, med fast kontakt med underlaget. Dette sikres med en flytsparkling (slamming) av underlaget med Hey’di Hurtigstöp blandet med Hey’di KZ og vann i forholdet 1:1. Støping skjer vått i vått i flytsparklingen."
Særdeles nybegynner som jeg er vil jeg jo helst bare blande og fylle opp 8-9 cm direkte.
Må jeg, hvis jeg forstår dette riktig, gjøre det i to omganger á 4 cm? Og at flytsparklingen må gjøres før det har tørket? Vått i vått som det står.
Det er faen meg en hel vitenskap dette her
http://www.heydi.se/produkt.asp?VdaID=170
Veldig nybegynner som jeg er, blir det forvirrende når det står slik
"
Forarbeid - Underlag
På puss og betong påføres Hey’di Hurtigstöp som tynn støpemasse i sjikttykkelser på mellom 2 og 4 cm, med fast kontakt med underlaget. Dette sikres med en flytsparkling (slamming) av underlaget med Hey’di Hurtigstöp blandet med Hey’di KZ og vann i forholdet 1:1. Støping skjer vått i vått i flytsparklingen."
Særdeles nybegynner som jeg er vil jeg jo helst bare blande og fylle opp 8-9 cm direkte.
Må jeg, hvis jeg forstår dette riktig, gjøre det i to omganger á 4 cm? Og at flytsparklingen må gjøres før det har tørket? Vått i vått som det står.
Det er faen meg en hel vitenskap dette her
Klikk her for å svare