Hei!

Vi har nettopp byttet ut oljefyren med bergvarme. Hvordan skal jeg fylle igjen hullene fra påfylling og lufting? Det er for øyeblikket to hull ca. 5-10 cm store rett ut gjennom betongen. Det blir ganske kaldt... Jeg er nybegynner med hus, så tar takknemlig imot all hjelp jeg kan få!
Mvh Linnea

Fyll igjen dem med betong. Kjøp en sekk ferdig betong (ikke sement) hos valgfri byggevarehandel og bland med vann.

• Liker
tommib
  • Laddar…
tommib
Som sagt, bruk ferdig betong og bland den ganske stiv (mindre vann) så holder den seg på plass i stedet for å renne bort.

Som en midlertidig løsning kan du tette igjen hullene med hvilke som helst filler. Om du eller noen i nærheten har litt overflødig isolasjon (steinull, glassull) så fungerer det utmerket.

L Linnea Lundh skrev:
Hei!

Vi har nettopp byttet ut oljepanne med bergvarme. Hvordan skal jeg fylle igjen hullene fra påfylling og lufting? Det er nå to hull ca 5-10 cm store rett ut gjennom betongen. Det blir ganske kaldt... Jeg er nybegynner på hus, så tar takknemlig imot all hjelp jeg kan få!
Mvh Linnea
Legg gjerne opp et bilde.
Jeg hadde nok trykket inn isolering og deretter pusset igjen utsiden.

Fugeskum, når det har stivnet så sag bort overskuddet og mal med samme farge som grunnmuren.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Sjekk først om du ikke trenger mer ventilasjon etter at varmekilden som skapte sirkulasjon har forsvunnet. Fra de fire husene i familien som har byttet til bergvarme fra olje eller olje/ved har tre fått behov for økt ventilasjon og avfukter.

Fast ventilasjonen skal ikke sitte der de gamle påfyllingsrørene satt.

Betong skal du ikke bruke før det er garanterte plussgrader ute i omtrent en uke. Legg en plan plate mot utsiden og len noe tungt mot den så betongen ikke renner ut. Da får du en fin overflate etterpå. Inntil da kan du bare trykke inn noen filler slik at det ikke trekker.

Takk snille for alle svar. De som var her og fikset bergvarmen trykket inn litt filler som de fant. Har sett litt isolasjon ligge i et lager så kan jo ta litt av det og trykke inn så lenge.

tommib
Glemte å si angående isolasjon at visse fugler liker det til redene sine. Det er nok smart å tette med noe annet ytterst.

Apropos å pusse så er det sannsynligvis det estetisk mest tiltalende om det finnes en pusset sokkel, men det er nok også vanskeligst om man er "nybegynner på hus" og stiller spørsmålet om hvordan man skal tette hull i sokkelen. Ikke noe vondt ment til deg TS, mer et nikk til Alexn72. Med det sagt, så er det ikke så vanskelig og det er ganske moro, så bare kjør på om det er det som får båten din til å flyte :)

• Liker
Linnea Lundh
  • Laddar…
N
Et bilde kanskje?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.