Ved en gammel inngang er det støpt en trapp i betong hos oss. Betongen har sprekker i seg, se bilde nedenfor. Hellingen er ut fra huset og det er et lite tak over inngangen, men ved styrtregn når det spesielt blåser inn med riktig vinkel mistenker jeg at vann kan med kapillæreffekt suge seg inn mot yttervegg, så jeg skulle ønske å fylle dem.

Hva er beste måten? Noen form for hardfug? Epoxy? Det ser ut som at tidligere eier har fylt i med noe på andre sprekker, men jeg vet ikke hvordan.

Betongtrapp med synlige sprekker ved gammel inngang, omringet av en trefasade og malingrester.

Jeg tenker at du skal bruke en elastisk fugemasse for stein siden det er litt bevegelse i trappen. Finnes i byggevarehandelen.
Et alternativ kan kanskje være å kle med klinkerfliser og på den måten få det tett.
Ser videre at dørkarmen går ned mot trappen og tar skade i endestykket. Anbefaler å korte det inn.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
thomarv thomarv skrev:
Jeg tenker at du skal bruke en elastisk fugemasse for stein siden det er litt bevegelser i trappen. Finnes i byggevarehandelen.
Et alternativ kan kanskje være å kle med klinkerfliser og på den måten få det tett.
Ser videre at dørkarmen går ned mot trappen og får juling i endetreet. Anbefaler å korte den ned.
Det blir vel ikke tett av å sette klinkers? Det eneste man oppnår da er vel å gjemme sprekkene dit vann fortsatt vil finne veien?

• Liker
Dilato
  • Laddar…
thomarv thomarv skrev:
Jeg tenker at du skal bruke en elastisk fug for stein siden det er litt bevegelser i trappen. Finnes i byggevarehandelen.
Et alternativ kunne kanskje være å kle med klinkerplater og på den måten få tett.
Ser videre at dørkarmen går ned mot trappen og tar skade i endeveden. Forkorte anbefaler jeg.
Når du sier elastisk fug, mener du da en såkalt fleksibel hardfug man bruker ved steinlegging?

B Bästerortarn skrev:
Blir det vel tett av å legge fliser? Det eneste man oppnår da er vel å skjule sprekkene som vannet fortsatt vil finne veien til?
Betong er et sugende materiale. Dekker man med flis og flisfuge så har man fått en tett overflate. Eventuelle små sprekker under gjør ingen forskjell. Vannet trekker inn kapillært, men i liten grad og uavhengig av sprekkene bildet viser. Forutsetter at trappen hviler på fast underlag.

B Bästerortarn skrev:
Ikke blir det vel tett av å sette klinkers? Det eneste man oppnår da er vel å gjemme sprekkene dit vann fortsatt vil finne veien?
Man kunne jo teoretisk sett gjøre som ved en balkong, altså legge et tettesjikt under. Eneste problemet jeg ser med det er at det ikke er mye margin mellom betong, terskel og dør. En slik konstruksjon bygger vel en del i høyden antar jeg?

J JockeHX skrev:
Når du sier elastisk fug, mener du da en såkalt fleksibel hardfug man bruker ved steinlegging?
Spør i butikken. Jeg ville tatt noe med heft mot betong og så lite krymp som mulig i fugen.

thomarv thomarv skrev:
Spør i butikken. Jeg ville valgt noe med festeegenskaper mot betong og minst mulig krymp i fugen
Har bedre erfaring med å spørre her enn i butikken så derfor mitt spørsmål 😉

Har samme bekymring. Hvordan gikk det?

Jeg kjørte husfix som jeg farget, resultatet ble bra fra perspektivet at det har holdt bra over vinteren og det suger ikke vann som før. Men jeg klarte ikke å holde det innenfor sprekkene som jeg banket opp, så det ser litt muppet ut. Med tiden blir det sikkert bedre.

Sist redigert:
N
Ardex A46 kanskje. Men ganske raskt bruk/sparkel.

Hvorfor ville det være nødvendig med raskt bruk?

N
Ingen grunn i det hele tatt, annet enn at A46 er det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.