Hei, jeg fjernet listene og tapetet, og det var litt "glapp" her, skal jeg fylle det igjen med noe eller er det nok å sette en list??

Grunnen til at jeg fjernet tapetet er at dette rommet lukter litt tapetklister, det er 60 år gammelt og solen har ligget på her. Selve klisteret sitter fortsatt igjen som et gult lag. Kan man pusse det bort eller hva er enklest?

Veggen viser fjernet tapet med rester av gammel tapetklister og en synlig sprekk nær taket.

• Veggmøtet viser et glippe mellom tak og vegg etter fjerning av lister og tapet, med rester av gammelt tapetlim og papir.
Så lenge det ikke trekker, eller faller ned gammelt sagflis fra sprekken, så la det være og sett bare opp ny taklist.
Jeg har aldri opplevd at tapetlim har luktet, men hvis veggen lukter, så vask den med vann med litt klorin og eddik i. Når den har tørket, sparkler og sliper du som vanlig, før tapetsering eller maling.

• Liker
greenorangebay
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så lenge det ikke trekker, eller faller ned gammelt sagflis fra sprekken, så la det være og sett bare ny taklist. Jeg har aldri vært med om at tapetklister luktet, men om veggen lukter, så vask den med vann med litt klor og eddik i. Når den har tørket, sparkler og pusser du som vanlig, før tapetsering eller maling.
Kanskje er det tapetet som lukter da! Huset fra 68, bare dette rommet som lukter, men skjønner ikke hvorfor akkurat dette rommet annet enn at solen har stått mye på akkurat her. Skal prøve å vaske som du sier og se så.

A AG A skrev:
Så lenge det ikke trekker, eller ramler ned gammelt sagflis fra sprekken, så la det være og sett bare ny taklist. Jeg har aldri vært med om at tapetklister har luktet, men hvis veggen lukter, så vask den med vann med litt klorin og eddik i. Når den har tørket, sparkler og sliper du som vanlig, før tapetsering eller maling.
G greenorangebay skrev:
Kanskje er det tapeten som lukter da! huset fra 68, bare dette rommet som lukter, men forstår ikke hvorfor akkurat dette rommet annet enn at solen har ligget mye på akkurat her. Skal prøve å vaske som du sier og se så.
Klorin og eddik...! Blir ikke det en trivelig gass og du blir liggende død på gulvet resten av livet.

• Liker
AG A og 2 andre
  • Laddar…
Ok, virker ikke så lysende med klorgass. Kan man slipe bort dette gule laget med en slipemaskin eller lignende? eller skrape det av kanskje?

Ja.
Stryk på litt vann og se om det slipper lettere.

Slipe funker antageligvis best, bare kjøre med teleskopskaft og grovt sandpapir. Jeg holder på med et rom fra 67 med 6-7 lag tapet, det luktet litt rart når jeg begynte og det blir verre når jeg damper løs tapeten.

raveper raveper skrev:
Klorin og eddik...! Blir ikke det en trivelig gass og du blir liggende død på gulvet resten av livet.
Du har rett. Feil av meg å ikke tenke på resultatet av blandingen. Vet bare at klorin er bra for å vaske rent diverse skitt, samt at eddik er bra mot lukter.
Men de bør ikke blandes!

• Liker
greenorangebay
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.