Hei,

Jeg har revet lettbetongvegger i leiligheten min, og nå har jeg et par "kanaler" der veggene tidligere sto som trenger å fylles igjen. De er cirka to centimeter dype og en desimeter brede og et par meter lange, som du kan se på bildet nedenfor. Nå er det på tide å fylle disse, slik at jeg kan gå videre og male taket. Min tanke var å fylle med puss, og sette i noen spikre for stabilitet, og så slipe slik at det blir jevnt. Er jeg på rett vei? Er det noe annet som er viktig å tenke på?

• Rivet tak med synlige kanaler og ledninger, der lettbetongvegger tidligere sto. Treverk understøtter taket mens reparasjoner pågår.
Forsøk å få tak i litt mer vass, omtrent 5 cm, så må du grunne alt treverk med en egnet grunning. kloasongvegger og lignende sluttet man med på 1940-tallet, så mest sannsynlig er det en kalkmørtel som sitter der. Grunn deretter og skru (spiker vil løsne enda mer på grunn av bevegelser) fast et pussnett med rustfrie skruer som overlapper vassen. Deretter puss opp med kalkmørtel, først et lag som dekker alt, men ikke helt ut til overflaten. Det er viktig at du kaster på mørtelen når du pusser opp og ned. Det er ikke rom for svakere vakuum i tak, spesielt ikke når det er nett også. Neste dag kan du påføre neste lag, også en kalkmørtel, men med mindre ballast og skure til.

Hvor stort er rommet? Når det er så skadet som dette, ville jeg vurdert å sette gips i taket for å få en enhetlig overflate over hele rommet.
Hadde et senket tak som ble tatt ned og kom frem til at det var ekstremt vanskelig å først få noe til å feste opp og ned i et støvete hull med vass og puss for så å få det helt slett med sparkel.
Jeg sørget først for å fjerne alle høye punkter, deretter skrudde jeg gipsen direkte mot taket (ser vanskeligere ut i ditt tilfelle).

• Liker
Lerstenstegel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.