Hei.
Har vært nødt til å sette opp en planke horisontalt for å kunne få opp en vegghengt hylle på en bananformet vegg.
Dette innebærer at jeg får en glippe mot midten.
Tenkte male den med hvit veggmaling.

Om jeg vil fylle glippen mellom planke og vegg med noe fyllmateriale hva er best å bruke? Fuge skum? Noe annet?

takk på forhånd.

se bilder:
En horisontal treplanke er festet til en lys vegg, med glippe mellom planken og veggen. En hvit list er ved gulvet. Planke montert horisontalt på en buet vegg, skape en glippe som skal fylles og males. Verktøy og materialer ligger på gulvet ved siden av.
 
Om hyllen skal ligge på planken kan du jo sage hyllens bakkant så den tilsvarer veggen. Legg den på plass og trykk den inn så langt det går (eller så at forkanten havner i den vinkelen du vil ha den), så legger du en penn mot veggen med en avstandsdel som gjør at pennespissen havner på hyllekanten der den er lengst fra veggen og drar hele hyllens lengde til begge sider. Sager du langs linjen vil hyllen passe perfekt mot veggen.

Jeg gjorde en gang tilsvarende for en kompis i et lite halvsirkelformet område, men gjorde dumt nok avtegningen med hyllen hvilende på en gulvlist og innså ved montering at veggene var langt fra rette. Leilighetseieren var fornøyd likevel, men jeg var svært irritert på meg selv ganske lenge...
 
R remrag skrev:
Om hyllen skal ligge på planken kan du jo sage hyllens bakkant så den tilsvarer veggen. Legg den på plass og trykk den inn så langt det går (eller så at forkanten havner i den vinkelen du vil ha den), så legger du en blyant mot veggen med en distanse som gjør at blyantspissen havner på hyllkanten der den er som lengst fra veggen og drar hele hyllens lengde mot begge retninger. Sager du langs linjen kommer hyllen deretter til å passe akkurat mot veggen.

Jeg gjorde en gang tilsvarende for en venn i et lite halvsirkelformet rom, men gjorde dumt nok avtegningen med hyllen hvilende på en gulvlist og innså ved montering at veggene var langt fra rette. Leilighetseieren var fornøyd allikevel, men jeg var veldig irritert på meg selv ganske lenge...
dessverre skal det opp en 4 "moduler" bred stringhylle. Som har vertikale stålbraketter. Prøvde å få den opp, men da for stor skeivhet gjør det umulig.
Så kan ikke kappe til noe. Og veggen er veldig, veldig bananformet dessverre :(
Også sokkel og alt følger veggen så går ikke å bredsparkle rett heller uten å gjøre om snekringene og alt :(
 
Ah, når du sier det så ser jeg jo faktisk String-konsollen på bildet. :rolleyes:

En variant er jo å gjøre det samme med det treverket du har montert som jeg foreslo å gjøre med hyllen, om det blir for tynt i endene må du bytte til et tykkere ursprungsmaterial.
 
Bronken
Forstår ikke plankens funksjon her ...
Er planken på det nivået hvor det øvre festet på string-konsollen skal sitte?
Og det nedre festet skrus i sokkelen?
 
Fugeskum kommer bli slitsomt, jeg ville brukt Superfix og klattet i hver 30-40 cm, du kan også teipe og sluttfuge med den om du ønsker. Og om du trenger å shimse kan du bruke byggkiler, finnes i boks på byggevarehandel, ikke glem å sage av og slå ned den langt nok så du kan fuge over.

Lykke til.
 
Bronken Bronken skrev:
Forstår ikke plankens funksjon her ...
Er planken på det nivået hvor det øvre festet på string-konsollen skal sitte?
Og nedre festet skrus i sokkelen?
skal opp en likadan planke for nedre festet til stringkonsollen også. På samme måte. Ikke fått opp den ennå bare. Kommer til å sitte rett over gulvsokkelen i prinsippet.
 
En ting å tenke på er at om du ikke setter vertikale trestykker for støtte bak konsollene, kan du få høy punktlast ovenfor de nedre festepunktene, ettersom all horisontal kraftopptak havner der. Det blir jo en del pga belastet hylles tyngdepunkt et stykke ut fra veggen. Hvor stort det problemet er vet jeg ikke, men bra å ha i tankene i alle fall om du ikke allerede har det. :)
 
R remrag skrev:
En ting å tenke på er at hvis du ikke setter vertikale trebiter for støtte bak konsollene, kan du få høyt punktlast ovenfor de nedre festepunktene, i og med at all horisontal kraftopptak havner der. Det blir jo en del pga lastet hyllas massemidtpunkt et stykke ut fra veggen. Hvor stort det problemet er vet jeg ikke, men bra å ha i tankene i alle fall hvis du ikke allerede har det. :)
jeg har tenkt på det. Men vet ikke hvordan jeg skal løse det :) eller om jeg trenger det.
Planken sitter i veggen med 4 ganske kraftige skruer i en teglvegg. Men det ville føles bedre med noen vertikale planker for å ta opp kraften. :)
 
  • Liker
remrag
  • Laddar…
Update. :)
Stringhyllen sitter nå på banan-veggen på to horisontale planker.
Skal bare male dem hvite og forsøke å fôge dem inn.

Føltes unødvendig å kvitte seg med stringhyllene ^_^.
Det enkleste hadde vært å kjøpe noe nytt som står på gulvet (som faktisk er veldig rett).
Men hvorfor gjøre det lett.

Stringhylle montert på vegg med leker på gulvet, rosa matte, og plante på hyllen.
 
  • Liker
remrag
  • Laddar…
Hadde det ikke vært nok å sette noen distanse brick bakom de to midterste stringene og skippet brettet?
 
raveper raveper skrev:
Hadde det ikke vært nok å sette en avstandsskive bak de to midterste strengene og hoppe over brettet?
jeg begynte å teste med det. Men det var vanskelig å måle hvor mye som trengtes. For det var dessverre ikke nok med "noen". :)
Og det var mer ujevnt nede enn oppe.

det krevde 10 ganske tykke skiver til slutt på midten. Så tror ikke det hadde blitt så bra dessverre. Ønsker det hadde gått.

Stable med metallskiver brukt som mellomlegg på en hyllekant.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.