2.187 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Fylle en jernbjelke med betong eller ikke?
Jeg skal sette stålsøyler under en gammel grunnmur og vurderer 80x80x6 bare fordi 80 er hva min lille båndsag kan kappe.
Har det noen hensikt å fylle denne med betong for å gjøre den sterkere? Profilen holder kanskje i massevis som den er, men man vil jo gjerne overdrive, og spørsmålet er egentlig generelt.
Fylle stålprofilen med betong eller ikke? Hvilken variant av betong i så fall?
Det er dessuten MYE billigere å kjøpe 80x80x3 eller 80x80x4 istedenfor 80x80x6... så hvis man kan si noe om forskjellen med eller uten betong ville det vært bra.
Har det noen hensikt å fylle denne med betong for å gjøre den sterkere? Profilen holder kanskje i massevis som den er, men man vil jo gjerne overdrive, og spørsmålet er egentlig generelt.
Fylle stålprofilen med betong eller ikke? Hvilken variant av betong i så fall?
Det er dessuten MYE billigere å kjøpe 80x80x3 eller 80x80x4 istedenfor 80x80x6... så hvis man kan si noe om forskjellen med eller uten betong ville det vært bra.
Betong er mye bedre når det gjelder trykkfasthet, så stålrøret vil kun være for å holde betongen på plass.
Kommer du til å kunne fylle rørene ovenfra? I så fall fungerer vanlig betong. Kan du bare helle fra siden så trenger du å ha ekspanderbetong.
Kommer du til å kunne fylle rørene ovenfra? I så fall fungerer vanlig betong. Kan du bare helle fra siden så trenger du å ha ekspanderbetong.
Jeg holder på å konstruere så jeg heller i så fall i betong før det kommer på plass. Men det du sier da er at 6mm tykt gods på profilen er litt unødvendig og jeg kan spare inn noen mm. Vil jo kunne sveise enkelt så jeg går ikke gjerne ned for mye.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er det for høyde på stolpen?
Det der stemmer ikke i det hele tatt. Stålsøylen er sterkere enn betongen, selv om betongen øker den totale bæreevnen.A atomlab skrev:
Altså jeg vil bare styrke opp en gammel konstruksjon som ser litt sliten ut. Det kan like gjerne holde som det er og jeg skal sette 4st søyler. Noen 100tonn i last over disse eksisterer ikke selv om de må bære alt
Liker dog å overdimensjonere som satan. Betong koster ikke noe så hvis det gjør saken bedre så heller jeg gjerne i det
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Stolpers bæreevne bestemmes av risikoen for knekk. Det er derfor bøyefastheten som testes. Bæreevnen minsker med kvadratet av høyden. En dobbelt så høy stolpe har bare en fjerdedel av bæreevnen. Dette gjelder uansett materiale. Teorien for dette ble formulert av den sveitsiske matematikeren Leonard Euler på 1700-tallet.
Klikk her for å svare