Jeg renoverer et tømmerhus med torpargrunn og vurderer den beste løsningen. Jeg var først inne på å bare gjøre om trossbunnen og isolere denne, men jeg har møtt folk som har brukt hasopor for å fylle grunnen med. Som jeg har forstått kan man gjøre slik (se bilde):
Men jeg lurer også på hva som skjer med markfuktigheten i en slik konstruksjon?
Den største fordelen er jo at man slipper å bygge trossbunner i hele huset. Materialet skumglass er jo også holdbart og ingenting for mus å bygge i.
Jeg lurer også på om jeg trenger å fjerne nåværende bærebjelker for å redusere risikoen for fuktproblemer? Og så lurer jeg på om man i det hele tatt kan fjerne dem med tanke på konstruksjonen. De er innfelt i husets vegger, noe som kanskje tyder på at de holder huset sammen på et vis? Min følelse er at de skal være igjen. Jeg må jo uansett ha noe å spikre gulvene i?
En annen betraktning er også radon. Som jeg har forstått det kan radon "komme og gå" i perioder. På den måten virker det tryggest å forebygge med en radonspærre nederst i grunnmuren. Hva skal man bruke for noe? Fungerer vanlig byggpast eller må det være et spesialprodukt? Noen som har noen ideer?
Hvordan pleier man å gjøre? Hvorfor finnes det i så fall radon duker om vanlig byggplast fungerer? Synspunkter på resten av grunnopplegget mottas med takk.
En annen fundering er også radon. Som jeg har forstått det kan radon "komme og gå" i perioder. På den måten virker det tryggest å forebygge med en radonsperre nederst i grunnen. Hva skal man bruke for noe? Funker vanlig byggplast eller må det være et spesialprodukt? Noen som har noen ideer?
Til slutt skal nevnes at byggplast ikke er fullstendig tett, men mer å se som en dampsperre. Vil man ha et tettere lag i krypkjeller som tilsvarer fuktsperre og gass-sperre, må radonduk legges inn. Les også om radon i krypkjeller. Det dreier seg imidlertid om helt andre penger å kjøpe duk mot radon som kan bestå av aluminiumsfolie som er dobbeltsidig laminert med byggplastliknende lag.
Det koster 600 kr/kubikk hvis man bestiller i løsvekt. Prisen er inkl. frakt og ekskl. mva. og gjelder ved store bestillinger i størrelsesordenen 30-40 kubikk. Ved mindre mengder blir det så klart dyrere. Ring dem og spør.
Hvordan pleier man å gjøre? Hvorfor finnes det i så fall radon duker om vanlig byggplast funker? Synspunkter på resten av grunnoppsettet mottas takkfullt.
Om man vil håndtere problematikken med fukt i krypkjelleren pleier man å legge byggplast.
Hvis du har store problemer med radon (har du noen problemer i det hele tatt med radon?) kan det kanskje være verdt å vurdere en radonduk, men det føles som et helt annet prosjekt enn det du holder på med. Dessuten, om du bruker byggplast og sørger for at det blir tett i skjøter og mot vegger etc, så vil du garantert redusere nivåene av radon såpass at du ikke trenger å tenke på noen dyr radonduk. Hvis det skulle være slik at denne billige tiltaket ikke er nok, forbered da for en liten radonsug ved å legge et drensrør under plasten der du kan lage et svakt undertrykk med en vifte. Da har du på en billig måte skaffet deg en radonsikret løsning.
...men, før du i det hele tatt vurderer radon - gjør en måling. Har du ikke radon, sov videre og gjør en ny måling om noen år.
Akkurat, nei jeg vet ikke om jeg engang har radon men jeg hadde fått for meg at problemene kunne komme i perioder. Vet ikke om det er noe jeg har drømt bare??
Hvordan får jeg det tett i en gammel torpargrunn med hugget stein? Føles umulig. Dels alle ujevne steiner men så rundt hele skorsteinsfundamentet også.... Men ellers et bra tips å legge dreneringsrør som backup så å si.
Jeg har ikke funnet noen priser på radonduk, hva koster det?
Jeg synes den beste måten som jeg har gjort noen ganger er å støpe ny plate. Grave ut til passende høyde. 20 cm subbus som man jevner av med laser. Isopor i valgfri tykkelse med aldersbestandig plast imellom. Mot grunnmuren og skorsteinsfoten isolerer man med lecakuler. Så støper man en plate på ca. 10 cm.
Da har du en isolert plate på bakken i et gammelt hus. Ingen mus vil komme inn og du kan ha gulvvarme. Velprøvd bra konstruksjon. Er det risiko for radon så sikrer du opp med radonrør i subbusen. Du trenger ikke bekymre deg for bjelkelag eller trossbunn som får muggvekst.
Er du bekymret for at veggene skal trykkes ut hvis du fjerner bjelkelagene så kan du bore ned kraftige vinkeljern i betongen som du fester i tømmerveggen.
Jeg ser fordelene med celleplast-platen, men jeg er mer nysgjerrig på Hasopor-metoden, Hasopor som er laget av resirkulert glass og skal sammenlignet med celleplast-plate spare ca 40% total energi ved fremstilling osv. Hasopor har dessuten i stor sett uendelig levetid. Gulvvarme kan legges direkte på Hasoporen, noe vi dog bare kommer til å gjøre på badet og i gangen. Det blir egentlig ganske likt en plate, bare uten betong.
Hvordan jeg skal gjøre med tettesjikt vet jeg ikke. Byggplast i grunnen stopper en del grunnfuktighet fra å trenge opp, men hva skjer under plasten? Kan man ikke få andre problemer med det? Hva gjør det om grunnfuktigheten får vandre opp som den vil? Her trenger jeg deres resonnementer til hjelp!
Hvor lenge holder celleplasten? Hvordan bytter man det ut den dagen det er ubrukelig? Hvor stor blir kostnaden i sammenligning? Hasoporen som jeg bestiller blir ca 30 kubikk, dvs 22 500 inkl mva og frakt.
Jeg gjetter at materialkostnad, makadam, cellplast, lecakuler og betong ligger rundt 600-750kr/kvm. Så kommer jobb i tillegg, men det kanskje du gjør selv.
Angående hvor lenge cellplast klarer seg, så trenger du nok ikke bekymre deg for det i løpet av din levetid.
Jeg ville si nei, du kommer ikke til å få andre problemer når du bruker plast i grunnmuren. Så lenge det ikke finnes biologisk nedbrytbart materiale under. Hvorfor skulle du ville få inn grunnfukt i boligdelen?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.