Vi skal tilleggsisolere oppe på loftet med løsull, hadde en fyr her for en stund siden som var og så på dette arbeidet. Han så da når han gikk rundt her i huset og sjekket at det mangler noen cm på dampsperreplasten oppe ved listene og vil da at vi skal fikse dette før de isolerer loftet.
Han sa at vi skal gjøre det ovenfra loftet, løfte bort all gulv og isolasjon for å komme til. Et kjempejobb som vi føler at vi ikke orker med, og det var ikke noe de vil ta på seg å gjøre.
Nå til spørsmålet mitt, tror dere at det ville fungere om vi gjør det nedenfra i stedet? Om man taper i skjøtene under taklistene?

Taklist med synlig mangel på dampsperreplast øverst, med en skrue og noen trekanter rundt åpningen i taket. Åpen skjøt mellom vegg og tak med manglende dampsperre ved listene, viser utfordringer med isolering av loft.

Har også kjøpt denne tapen til dette, skal også bruke den på kjøkkenet der jeg skal fikse dampsperren, noen som har erfaring med den?

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/...och_vvs_tejp/tesa_4668_byggfolietejp/i210146/

Jeg er absolutt ingen ekspert men jeg ville nok valgt å gjøre det ordentlig. Om jeg forstår deg rett så tenker du å tape på eksisterende tak og veggbekledning. Da disse ser ut til å være en form for porøse treplater så fungerer det nok ikke noe særlig.

Mattias

Ok takk. Jeg må finne et alternativ for å løfte bort all isolasjon & krype rundt hele huset, alle vegger, & tette går ikke, orker jeg ikke.
Kan jeg spørre hva du mener med "går ikke videre"?
Er det at funksjonen i seg selv ikke fungerer eller mener du at tapen ikke fester?
Hvis den fester godt holdes da fuktigheten borte?

Finnes det andre alternativer?

get.aspx

denne tape er det et jævla bett i.

Tipper på at funksjonen uteblir uansett hvilken tape du bruker. Vil du ikke fikse dampsperren ordentlig så blir nok mitt råd å droppe tilleggsisoleringen for å unngå fuktskader på loftet.

Mattias

Balansegang. Som jeg synes det ser ut på bildene så er det et hus med noen år på baken, dvs at den ble ikke bygget like tett og ikke like isolert som man bygger i dag. Det medfører bl.a. at varm luft lekker ut på loftet og sørger for at rommet har noen grader mer enn det er utendørs om vinteren, noe som sannsynligvis hjelper til å holde loftet fritt for kondens. Isolerer du mer senker du temperaturen på loftet og får da en større risiko for kondens med tanke på at du ikke kan få det hundre prosent tett og da kan den utlekkende luftens fuktighet kondensere på innsiden av din råspont med mugg som følge. Mange ganger blir tilleggsisolering overvurdert som sparetiltak, men anbefales likevel ivrig av bransjeorganisasjoner som lobber markedsfremmende. Dermed ikke sagt at det er virkningsløst, men dog overvurdert. Sparetiltakene og deres evt bivirkninger kan bli dyrere.

Gamle hus er bygget for å stå, og hvis de håndteres på riktig måte vil de gjøre det. Dagens hus er bygget med en beregnet levetid på materialer m.m.

• Liker
OlssoniVallby og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.