Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Renoverer overetasjen i en 20-tallsvilla og har en visjon om å installere en kakkelovn. Huset har tidligere vært utstyrt med kakkelovner, men de ble dessverre fjernet da vannbåren varme ble installert på 50-tallet. I rommet der vi ønsker å installere ovnen, var det opprinnelig kjøkken, og dermed er det sannsynligvis ingen fundament ved pipen som duger for en kakkelovn (trebjelkelag). Spørsmålet nå er om det er rimelig å komplettere med et fundament som henger i pipen ifølge kunstens alle regler? Er det overhodet mulig? Å mure et fundament under som tar belastningen helt ned i grunnen er ikke et alternativ. Noen som har hatt lignende problemstilling eller har noen generelle råd slik at vi kan komme til en beslutning om det bare er å legge det til side eller om det finnes en løsning!?
Om du har hatt kakkelovn/kjøkkenspis der før, er det vel ikke helt umulig at fundamentet i form av innmurt, utstikkende jernbanerails allerede finnes der. I vårt hus fant jeg i alle fall et slikt i gulvet ved renoveringen i et rom der det tidligere hadde stått en kjøkkenspis. I så fall blir vel det vanskelige å vurdere tilstanden og overbevise kakkelovnsmakeren. Hvis det ikke finnes noe igjen av tidligere fundament, blir det nok verre... Kanskje må du i så fall vurdere et lettere alternativ.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Ja, kanskje der kan finnes noe fundament allerede, har ikke brutt opp gulvet ennå. Men kjøkkenet var der originalt så noen 1-tonns-pjabb har der ikke stått. Trodde ikke at man lagde fundament av modell jernbaneskinner bare til en kjøkkenspis, men man kan jo håpe. Innser også at det ikke er et enkelt inngrep hvis det ikke finnes noe fundament i det hele tatt. I så fall får det nok bli en staselig kamin i stedet...
Jeg trodde ikke det heller men så var det hos oss (hus fra ca1880 som flyttet til nåværende tomt 1921).
Dog kan det jo være så at det tidligere har stått en kakkelovn der før de satte inn kokskomfyren og gjorde kjøkken av det rommet på loftet?. Har tidligere vært to leiligheter i huset (en per etasje) men jeg tror at det ble bygd opp så i 1921.
Dog kan det jo være så at det tidligere har stått en kakkelovn der før de satte inn kokskomfyren og gjorde kjøkken av det rommet på loftet?. Har tidligere vært to leiligheter i huset (en per etasje) men jeg tror at det ble bygd opp så i 1921.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Også her var det to leiligheter da huset ble bygget. Der vi har tenkt å installere kakkelovnen var det allerede fra starten av et kjøkken, så der har det ikke stått noen kakkelovn. Får håpe at det finnes et overdimensjonert fundament for den gamle kokovnen eller at byggerne ante at noen ville ha en kakkelovn 85 år frem i tid 
Hallo jeg antar at du ikke selv kommer til å mure opp disse kakkelovnene?. Du ber kakkelovnmesteren/mureren som skal mure kakkelovnen komme og se hvordan det ser ut i dag da denne sannsynligvis vet hvordan det skal være for å klare å holde oppe en kakkelovn.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Selvfølgelig har jeg tenkt å ta inn hjelp for å mure den opp. Nå prøver jeg bare å avklare forutsetningene slik at mureren ikke kommer når jeg har revet opp gulvet med et par paller kakkelovn stående ved siden av og bare går derfra leendebyggolle skrev:
Jo men det er jo det jeg mener kontakt mureren for du kan jo få tusen forskjellige svar her på byggahus men det er jo mureren som skal ta ansvar derfor vil den sikkert si sitt. De kakkelovnmakerne jeg kjenner pleier å støpe fundamentene til de ovnene de setter.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Jeg ville gjerne ha tusen svar, det er det som er styrken med ByggaHus. Ringer jeg hit en murer kan han godt ha blitt forlatt av kona dagen før og være generelt negg til alt og bestemt si at det ikke går å løse
. Og jeg orker ikke slippe inn tusen murere. Unngår i det lengste å blindt overlate noe jeg selv ikke har litt forkunnskap om til en håndverker.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Klikk her for å svare