[Visste ikke hvilken kategori jeg skulle legge dette i - flytt gjerne om det finnes mer passende sted!]
Jeg skal bygge opp en liten brygge i sommer og funderer over fundamentene. Basert på tidligere fundament (sementfylte oljefat med jernbaneskinner) og eksisterende natursteiner utgjør ikke isen noe større problem, men skal så klart tas i betraktning. Bunnen består av naturlig "stenkross" som er stabil og bra. Ca 40 cm ned går det an å grave uten å måtte bruke spett. Tenkte meg at bryggen skulle være ca 1,5 m bred og fundamentene bør da kunne være ca 1,2m brede.
Jeg ønsker å kunne støpe fundamentene på et annet sted for så å kjøre dem ut i vannet med traktorlastaren. Vekten er derfor av viss betydning.
Alternativ 1:
Denne tanken består av en større betongklump som graves ned og to runde pilarer (200mm diameter) som stikker opp og bærer trebryggen. Vekt ca 680kg om jeg har regnet riktig. Ville det gå an å sette i ferdigstøpte pilarer i stedet? Prisen er nesten nøyaktig den samme som å støpe selv, men man slipper litt jobb. Å armere fast ferdige pilarer kan dog bli et problem.
Alternativ 2:
Denne varianten er større og tyngre (ca 980 kg) og graves ned like dypt som ovennevnte, men gir konstruksjonen noen fordeler sammenlignet med alternativ 1 som rettferdiggjør den dyrere produksjonskostnaden?
Vet ikke hvordan jeg best skal gjøre og håper få deres synspunkter!