2.748 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Fundament for stålbjelke som erstatter vegg?
Vi har tatt bort veggen mellom stue og kjøkken og setter en stålbjelke (HEB160) i taket som erstatning. Den støttes av et 70x70 firkantrør i hver ende. Støttene skal stå på hver sin plate - så langt er det OK... men ifølge ingeniøren som har beregnet det må jeg skjære opp bunplaten (plate på mark) og støpe et fundament på ca 1 m2 og 250 mm dypt.
I det fundamentet skal det støpes inn et nett som armering (forutenom stålplaten som røret står på). Sist men ikke minst må røret stå minst 300 mm inn fra kanten på fundamentet. :-/
Dette ble litt :
mer komplisert enn hva jeg hadde håpet på...
Uten å gi alle dataene kan jeg jo ikke be noen av dere om å regne på det, men er det noen som har gjort noe lignende med en annen løsning angående fundament?
Dette ble litt :
Uten å gi alle dataene kan jeg jo ikke be noen av dere om å regne på det, men er det noen som har gjort noe lignende med en annen løsning angående fundament?
Jeg la min (tror den heter HEA180) stålbjelke som erstattet del av hjertevegg, 420 cm lang, på to søyler som bestod av tre stk sammenlimte og sammenboltede 45x145. Disse søylene, den ene mot yttervegg og den andre mot pipe, stilte jeg på svillen/muret kjellervegg samtidig som jeg skrudde søylene i ytterveggen (spontet 65x200) henholdsvis pipa. En overetasje + kaldloft ligger på dette. Ingeniører og konstruktører var ikke innkalt, da hadde jeg trolig fått altfor mye belte og seler etter min smak.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 innlegg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2.915 innlegg
Bor i Huddinge så det passer jo bra. Naboen hjemme laget hull i grunnmuren og skjøt inn bjelken/bjelkene utenfra. Vet ikke hvordan man lager pene hull i en grunnmur fra 1929 da den ser ut til å være laget av stein som deretter ble pusset på 60-tallet. Tror ikke det er noen større risiko for at gulvet skal rase ned, men det føles jo ikke bra med gyngingen. Har en stålbjelke i dag som ble satt inn i 1965, men det er en firkantbjelke og den svikter ned sikkert 3-4 cm på midten.
Klikk her for å svare