5.196 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Fullføre montering ytterdør, sprukket puss
Kjøpte for en tid siden en skånelengde som har et visst behov for renovering. Forrige eier har bl.a. montert inn en dør på den ene gavlen men av en eller annen grunn aldri fullført monteringen. Hele huset er pusset, yttervegger i tegl i to lag med luftspalte og deretter et lag med lettklinker innenfor dette. Puss både inne og ute.
Innføringen ser i dag ut som på bildene. Drevingen synlig fra innsiden, på utsiden er det pusset rundt frem til karmen men dette har sprukket. Det er ca 35 hhv 55 mm mellom karm og vegg. Karm ikke skrudd med karmskruer men vanlige litt lengre skruer som noen ganger følger med dører.
Jeg ønsker altså å gjøre om dette og har tenkt ut en måte, men vil verifisere her først så man ikke har gjort en tanketabbe.
Ned med dør og karm.
Skru opp en regel mot yttervegg for å redusere mellomrommet, papir mellom disse.
Nye riktige karmskruer, kile og deretter fugeskum rundt om.
Kle ut og innvendig i en eller annen list i passende farge.
Jeg hadde helst hatt det pusset som det er i dag (det er slik bl.a. rundt alle vinduer osv) men tror ikke det holder rundt en dørkarm som utsettes for litt andre belastninger.
Eller er det kanskje nok med fugeskummet og bedre karmskruer for å kunne kjøre med puss frem til karmen?
Er fugeskummet nok som isolasjon og fuktsperre eller trenger jeg å komplettere?
Døren er mot nord.
Avslutter her mitt første innlegg og takker for at dere har orket å lese hele meldingen.
Innføringen ser i dag ut som på bildene. Drevingen synlig fra innsiden, på utsiden er det pusset rundt frem til karmen men dette har sprukket. Det er ca 35 hhv 55 mm mellom karm og vegg. Karm ikke skrudd med karmskruer men vanlige litt lengre skruer som noen ganger følger med dører.
Jeg ønsker altså å gjøre om dette og har tenkt ut en måte, men vil verifisere her først så man ikke har gjort en tanketabbe.
Ned med dør og karm.
Skru opp en regel mot yttervegg for å redusere mellomrommet, papir mellom disse.
Nye riktige karmskruer, kile og deretter fugeskum rundt om.
Kle ut og innvendig i en eller annen list i passende farge.
Jeg hadde helst hatt det pusset som det er i dag (det er slik bl.a. rundt alle vinduer osv) men tror ikke det holder rundt en dørkarm som utsettes for litt andre belastninger.
Eller er det kanskje nok med fugeskummet og bedre karmskruer for å kunne kjøre med puss frem til karmen?
Er fugeskummet nok som isolasjon og fuktsperre eller trenger jeg å komplettere?
Døren er mot nord.
Avslutter her mitt første innlegg og takker for at dere har orket å lese hele meldingen.
Ingen som kan tenke seg å ta litt tid og hjelpe meg her?
Kaldere tider er rundt hjørnet og da vil jeg gjerne ha løst problemet med ødelagt puss
Kaldere tider er rundt hjørnet og da vil jeg gjerne ha løst problemet med ødelagt puss
Kom igjen nå. Trodde forumet var for slike spørsmål.
Lener nå mot at det blir å montere opp en lekt i passende størrelse så glippen reduseres. Bottningslist, drevning og diffusjonstetting. Papp under terskel og til lekt.
Puss frem til karmen er vel dessverre ikke holdbart i lengden.
Lener nå mot at det blir å montere opp en lekt i passende størrelse så glippen reduseres. Bottningslist, drevning og diffusjonstetting. Papp under terskel og til lekt.
Puss frem til karmen er vel dessverre ikke holdbart i lengden.
Avslutter selv denne med at det ble å "såse" på karmen, fog, bottningslist og til slutt drevning rundt karmen. Deretter skal dette kles inn. Blekk nederst på terskelen.
Klikk her for å svare