Jeg leter etter svar på noen spørsmål jeg funderer på. Skal gjøre om bad og vaskerom samt garasje i et hus fra -64 og da også etterisolere der de berørte rommenes vegger møter yttervegg. Se skisse.
I dag er det dårlig isolert mellom garasjen og vaskerommet selv om det er isolert. Garasjen er oppvarmet siden det er et rekkehus, men det lekker som en sil. Tanken er her å etterisolere garasjen mot vaskerommet, men på garasjeveggen da det er dårlig med plass i vaskerommet som det er.
Videre vil alle ytterveggene etterisoleres med 10 cm. I dag er det 10 cm steinull. Totalt 20 altså.
I badet kommer jeg til å installere vannbåren gulvvarme. Hele første etasje har betongdekke, hvor alle gulv unntatt bad og vaskerom er oppforet 50 mm og isolert med glassull, deretter sponplater/parkett. I bad og vaskerom er det påstøpt tilsvarende tykkelse, omtrent 70 mm. Grunnen er en godt dimensjonert krypkjeller.
Siden badet blir en innplastet sone med tettesjikt, lurer jeg på hvordan det da blir med vaskerommet med all fukt samt mot garasjen som da er relativt kald om vinteren.
Spørsmålene er = Hvor skal jeg ha plast? Jeg får jo ikke ha det i vaskerommet mot badet i alle fall, men ellers, mot yttervegg og garasje? Kanskje ingen plast i det hele tatt? Selvfølgelig må jeg ha god ventilasjon i bad og vaskerom, men er det nok? Hvordan blir det med gulvvarme i/på en uisolert plate? Kan jeg forårsake kondensproblemer i et nærliggende kjøkken, der det er trestokker og isolasjon rett mot betongdekket?
Vanskelig formulerte spørsmål, men jeg må begynne et sted. Ventilasjonen er naturlig, men bare gjennom kjøkkenviften samt en på toalettet, så utette vinduer står nok for det meste.
Det føles for meg umulig å finne ut svar, og kanskje er det det uten grundige fuktmålinger over tid. Hver ting jeg "forbedrer" i huset (nye vinduer eller tette gamle, tilleggsisolere, gulvvarme, plast) kan jo være en potensiell bjørnetjeneste?
Jeg tror at det hovedsakelig er vanskelig å svare på. :|
Det er jo vanskelig å få til innplastning bra i etterkant. Og spørsmålet er vel om det er bedre å droppe det helt i stedet for at det blir halvveis.
Jeg kan forsøke meg på et forsiktig lite forslag, ikke i det hele tatt sikkert at det er det beste, ikke engang sikkert at det er bra. :blushing:
Ordne mekanisk fraluft, dvs installer en eller flere vifter.
Prøv å avgjøre om du har fått et passende undertrykk på akkurat alle steder i huset.
For konveksjon (dvs luftstrøm) fører ut mye mer fukt i veggene enn diffusjon. Har du undertrykk er det kun diffusionsfukt som tar seg ut.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.