Hei alle proffer.
Jeg har noen tanker her angående fuktsperre.. som dere ser på bildene så ser det ut som man har gjort det rommet på to forskjellige måter til høyre har man plastet inn vegg og tak, og til venstre har de brukt en type papp.. hva jeg vet er at man pleier å plaske, lekte deretter gipse.. Men i dette tilfellet har man valgt å plaske deretter gipse direkte på, så plasten er nå ødelagt etter jeg rev alle gips. Gipsen var SPIKRET i taket.. Hvordan skal jeg løse problemet med fuktsperre? Hva anbefales i det tilfellet
Mvh
Jeg har noen tanker her angående fuktsperre.. som dere ser på bildene så ser det ut som man har gjort det rommet på to forskjellige måter til høyre har man plastet inn vegg og tak, og til venstre har de brukt en type papp.. hva jeg vet er at man pleier å plaske, lekte deretter gipse.. Men i dette tilfellet har man valgt å plaske deretter gipse direkte på, så plasten er nå ødelagt etter jeg rev alle gips. Gipsen var SPIKRET i taket.. Hvordan skal jeg løse problemet med fuktsperre? Hva anbefales i det tilfellet
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har du både papp og plast på samme takdel? Fram til noen år inn på 70-tallet var asfaltimpregnert papp (AC 350) den vanligste formen for fuktsperre. Deretter ble den gradvis erstattet av plastfolie. Plast som er holdbar er en ganske ny oppfinnelse, noe mange yngre mennesker i dag kanskje ikke tror. Jeg tror ikke man blandet papp og plast på samme bygg. I hvert fall ikke proffer. Det tyder på en senere ombygging. Før brukte man bare spiker når man bygde hus. Skruer var sporskuer, og skruetrekkere fantes ikke. I prinsippet bør man ikke blande papp og plast i samme hus, men det kan likevel være grunner til det om mengden isolasjon har blitt økt betydelig. Det kan være vanskelig å finne ut her hvordan du bør gjøre det.
Ser ut som det er en ombygging som har kommet til... ville det ikke fungere om jeg river all plast og bruker papp på hele? Eller rive papp og plast hele.. hvilken er best vet jeg ikke.J justusandersson skrev:Har du både papp og plast på samme takdel? Fram til noen år inn på 70-tallet var asfaltimpregnert papp (AC 350) den vanligste formen for dampsperre. Så ble den gradvis erstattet av plastfolie. Plast som er holdbar er en ganske ny oppfinnelse, noe mange yngre mennesker i dag kanskje ikke tror. Jeg tror ikke man blandet papp og plast på samme bygg. I hvert fall ikke proffer. Det tyder på en senere ombygging. Før brukte man bare spiker når man bygde hus. Skruer var sporskuer og skrujern fantes ikke. I prinsippet bør man ikke blande papp og plast i samme hus, men det kan likevel være grunner til det om isolasjonsmengden har økt betydelig. Det kan være vanskelig å finne ut her hva du bør gjøre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det er en mindre del som har plast og ikke mengden isolasjon (der plasten finnes) er mye større, ville jeg valgt papp gjennomgående.
På den tekniske beskrivelsen på mitt hus -72 står det at de har brukt "9mm Asfaboard" det er typ en myk plate har jeg sett når jeg tok opp et hull i veggen. Agerer den som en form for fuktsperre?J justusandersson skrev:Har du både papp og plast på samme takdel? Frem til noen år inn på 70-tallet, var asfaltimpregnert papp (AC 350) den vanligste formen for dampsperre. Deretter ble den gradvis erstattet av plastfolie. Plast som er holdbar er en ganske ny oppfinnelse, noe mange yngre i dag kanskje ikke tror. Jeg tror ikke man blandet papp og plast på samme bygning. I hvert fall ikke proffer. Det tyder på en senere ombygging. Tidligere brukte man bare spiker når man bygde hus. Skruer var sporskruer og drill fantes ikke. I prinsippet bør man ikke blande papp og plast i samme hus, men det kan likevel finnes grunner til det om mengden isolasjon har blitt økt betydelig. Det kan være vanskelig å avklare her hvordan du bør gjøre det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Asfaboard ble brukt mest på utsiden av veggen som vindtetting. Det var en feilvurdering som forsvant ganske raskt. Vindtett på utsiden bør være diffusjonsåpen.
Jeg gjetter at størstedelen av husets vegger og tak har asfaltpapp som damptetting. Jeg synes det er hensiktsmessig å bruke det overalt, med mindre isolasjonstykkelsen har økt fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Jeg gjetter at størstedelen av husets vegger og tak har asfaltpapp som damptetting. Jeg synes det er hensiktsmessig å bruke det overalt, med mindre isolasjonstykkelsen har økt fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Ja, det var ikke mye rett man gjorde da.. leste man ikke byggkonstruksjon på skolene på den tiden? Lære om fukt mm.J justusandersson skrev:Asfaboard ble mest brukt på veggens utside som vindtetting. Det var en feilvurdering som forsvant ganske raskt. Vindtettningen på utsiden bør være diffusjonsåpen.
Jeg gjetter at størstedelen av husets vegger og tak har asfaltpapp som damptetting. Jeg synes det er passende å bruke det overalt, om ikke isolasjonstykkelsen er økt fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Men så er jo spørsmålet hvor mye feil man tenker i dag om hvordan man bygger nå. Det får fremtiden vise =)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Men samtidig.. huset mitt har stått her på samme sted i 47 år. Har jo tatt opp hull i vegg mm. Kjenner ingen lukt og ser ikke noe rart. Så det kanskje fungerer med Asfaboard også?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har heller aldri hørt om et hus med asfaboard i veggen med større problemer. Jeg tror at nøkkelspørsmålet er mengden isolasjon i veggene. Under 50- og 60-tallet fram til 1975 var standarden ca 10 cm isolasjon i ytterveggene og 15 cm i bjelkelag.
Ser ut til å være et ganske stort utvalg av papp på markedet, er det en spesiell type som anbefales?J justusandersson skrev:Asfaboard ble brukt mest på veggens utside som vindsperre. Det var en feilvurdering som forsvant ganske raskt. Vindsperren på utsiden bør være diffusjonsåpen.
Jeg gjetter at større delen av husets vegger og tak har asfaltpapp som damptetning. Jeg synes det er passende å bruke det overalt, med mindre isolasjonstykkelsen har økt fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den skal ha en høy dampmotstand. Se på den oppgaven når du sammenligner ulike varianter.
Klikk her for å svare