Vi har en firma som er i gang med å renovere et bad på loftet i vårt 70-tallshus. Vi hadde en vannskade tidligere der vannet rant gjennom bjelkelaget og dryppet fra innertaket i underetasjen. Vi har også mistenkt at det har vært en slags fuktproblem over lengre tid, på grunn av en uhumsk lukt.

Nå når de har revet, ser man tydelig hvordan gulvspånplaten under dusjområdet er våt (til tross for at badet ikke har vært brukt på noen måneder), nesten svart og lukter veldig av mugg. En bjelke i bjelkelaget er fuktig på en del av strekningen, men er nok i ok stand. For øyeblikket er gulvet bare delvis revet opp for å kunne legge nytt avløp. Deler av svart, fuktig gulvspån er igjen i ytterkant av rommet. Både gulvspånen og bjelken er sjekket (av meg) med en fuktmåler, og ligger utenfor min billige fuktmålers måleområde (et sted over 40-50%).

Byggmesteren mener at det ikke er så farlig og at ingenting mer trenger å gjøres, siden de jo skal legge OSB og flytsparkle direkte oppå. Men jeg tenker at alt muggbefengt materiale bør fjernes, og bjelkelaget tørkes ut, før man bygger nytt gulv. Ellers stenger man jo bare inn mugg og fukt i den nye konstruksjonen, tenker jeg.

Hvordan hadde dere resonert?

Sist redigert:
H Hylman skrev:
VI har en firma som er i gang med å renovere et bad i andre etasje i vårt 70-tallshus. Vi hadde en vannskade tidligere der vann rant gjennom bjelkelaget og dryppet ut av innertaket i første etasje. Vi har også mistenkt at det har vært noe slags fuktproblem en lengre tid, på grunn av en ubehagelig lukt.

Nå når de har revet, ser man tydelig hvordan gulvsponplaten under dusjområdet er våt (til tross for at badet ikke har vært brukt på noen måneder), nesten svart og lukter veldig mye mugg. En bjelke i bjelkelaget er fuktig på en del av strekningen, men er nok i ok stand. I nåværende situasjon er gulvet bare delvis brutt opp for å kunne legge nytt avløp. Deler av svart, fuktig gulvspon er igjen i ytterkanten av rommet. Både gulvspon og bjelke er sjekket (av meg) med fuktmåler, og ligger utenfor min billige fuktmålers måleområde (et sted over 40-50 %).

Byggmesteren mener at det ikke er så farlig og at ingenting mer trenger å gjøres, siden de skal legge OSB og flytesparkle oppå direkte. Men jeg tenker at alt mugget materiale bør rives bort, og bjelkelaget tørke ut, før man bygger nytt gulv. Ellers stenger man jo bare inn mugg og fukt i den nye konstruksjonen, tenker jeg.

Hvordan ville dere resonnert?
Det skal definitivt tørke ut. Man skal ikke bygge inn fukt!

Men så er spørsmålet hvor skadet bjelkelaget er: Du kan kanskje prøve "knivtrikset" - en morakniv skal ikke kunne stikkes inn så langt med normalt trykk (du kan sammenligne med en frisk bjelke). Er det ok, så kan man bare tørke ut delene, så trenger man nok ikke bytte. Om det finnes enkelte områder som er "mørke" så er det trolig ikke større problemer så lenge ny fukt ikke tilføres, men man kan jo vaske med for eksempel JAPE eller lignende middel om man vil få bort det meste.

En greie med nettopp fuktskadede bad er jo at disse tar utrolig lang tid i visse tilfeller da det må tørke ut. Min nabo hadde en byggvifte stående i 2 måneder for eksempel (da var det for øvrig betongbjelkelag).

• Liker
Hylman
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det skal definitivt tørke ut. Man skal ikke bygge inn fukt!

Men så er spørsmålet hvor skadet bjelkelaget er: Du kan kanskje prøve "knivtrikset" - en morakniv skal ikke gå å stikke inn så langt med normalt trykk (du kan sammenligne med en frisk bjelke). Er det ok så kan man bare tørke ut delene så trenger man nok ikke å bytte. Hvis det finnes enkelte områder som er "mørke" så er det trolig ingen større problem så lenge ny fukt ikke tilføres, men man kan jo vaske med f.eks. JAPE eller lignende midler om man vil få bort det meste.

En greie med akkurat fuktskadede baderom er jo nettopp at disse tar utrolig lang tid i visse tilfeller da det må tørke ut. Min nabo hadde en byggvifte stående i 2 måneder f.eks. (da var det for så vidt betongbjelkelag)
Takk! Det føles godt å få støtte i hvordan jeg selv tenkte.

Egentlig virker den store skaden å være i gulvsponplaten. Min gjetning er at det over lengre tid har vært en mindre lekkasje i tetningslaget som har gjort at gulvsponet blitt fuktig og muglet. Den store lekkasjen nå i begynnelsen av sommeren der det rant ned gjennom bjelkelaget har så trolig fuktet ned en av bjelkene, for den er tydelig våt, men bare svakt mørk akkurat der gulvsponet har ligget mot. Knivtrikset har jeg gjort, og det virker ikke dårlig. Så nå trenger jeg kanskje bare å overbevise byggere om å rive ut alt fuktig gulvspon, isolasjon m.m., og sette inn en byggvifte for å tørke ut bjelkelaget. Bedre å gjøre det ordentlig, selv om det er treigt å vente.

Takk for påminnelsen om JAPE muggfri! Like greit å gå på med det om det finnes noe igjen av svartmugg.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Du kan jo sjekke med forsikringsselskapet ditt om de dekker kostnader for å utbedre skader på bjelkelaget, de pleier også å betale strømmen til tørkevifter hvis det er nødvendig ifølge deres fuktmåling.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan jo sjekke med ditt forsikringsselskap om de dekker kostnader for å utbedre skader på bjelkelagret, de pleier også å betale strømmen til tørkevifter om det trengs ifølge deres fuktmåling.
Takk, bra tips! Vi har allerede hatt en skadebesiktigelse som konstaterte vannskade allerede før rivingen ble startet. Men jeg skal nok kontakte dem igjen nå når omfanget er tydeligere.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klart som fasiken at man må få bort all fukt først.

Så håper jeg du har skrevet feil for Osb flyter man ikke oppå.

• Liker
Hylman
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Klart som fasiken at man må få bort all fukt først.

Så håper jeg du har skrevet feil for OSB flyter man ikke oppå.
Jeg skrev riktig (hva byggherren sa), men det kan jo være feil i praksis. Hva skal man ha i stedet, gulvsponplate?

Forhåpentligvis er det bare en misforståelse. Gulvspon skal det være som han flyter på.
Osb har ingen bæreevne.

Man kan også kjøre eps. Illustrasjon av en gulvkonstruksjon i gjennomskåret perspektiv, viser lag som gulvspån, isolasjon, og fliser. Numrene viser ulike materiallag.

• Liker
Hylman
  • Laddar…
Nå som det skal bli nytt baderom kan du ha i minnet at våtromsmatte (i stedet for membran+fliser) forårsaker omtrent null vannskader. Men selvfølgelig er det ikke like dyrt som fliser, så man føler seg fattig som har det.

• Haha
Hylman
  • Laddar…
Det har du sikkert rett i, men i dette tilfellet er fliser allerede planlagt og bestilt. :-)
Tidligere satt det faktisk plastmatte, men flislagt direkte på, gjort av tidligere eiere for mer enn 30 år siden. Kanskje ikke en optimal løsning, selv om det ifølge opplysninger var godkjent da.
G grovspacklarn skrev:
Nå når det skal bli nytt bad så kan du ha i minnet at våtromsbelegg (i stedet for membran+fliser) forårsaker omtrent null vannskader. Men visst er det ikke like dyrt som fliser så man føler seg fattig som har det.

H Hylman skrev:
Det har du sikkert rett i, men i dette tilfellet er fliser allerede planlagt og bestilt. :)
Tidligere satt det faktisk vinylbelegg, men flislagt direkte på, gjort av tidligere eiere for mer enn 30 år siden. Kanskje ikke en optimal løsning, selv om det ifølge opplysningene var godkjent da.
Akk, en vannskade er ikke nok til å skremme når flisene har bosatt seg i hodet. Som et kompromiss kanskje du kan tenke deg belegg men så et toalettsete i gull? Bør bli samme pris.

Nå bare tuller jeg mest, håper det blir bra!

• Haha
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
For snart to uker siden fjernet vi all fuktig og muggen gulvspon. Sprayet JAPE muggmiddel på de delene av bjelkene som var litt svarte eller mørkere, og har siden hatt en vanlig billig gulvvifte (sånn man har for sommervarmen) stående på i prinsippet døgnet rundt. Bygningsarbeiderne snakket om en byggevifte men virket å synes at vår gulvvifte var tilstrekkelig. De tok aldri med noen og er litt vanskelige å få kontakt med.

Når jeg nå sjekker med min billige Biltema fuktmåler ser det bra ut (under ca 17%) på de fleste steder. Men, på noen steder viser den fortsatt opp mot 25% fukt. Fuktmåleren viser "dry" opp til ca 17%.

Spørsmålet er hvor tørt det må være før man bygger opp nytt gulv?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Fuktighetsnivåen skal ned til 15%.

Ved en fuktskade pleier forsikringsselskapene å ordne med ordentlige sorpsjonsavfuktere og tørke ut. Det tar ofte minst 2-3 uker. Hva slags kontakt har dere hatt med deres forsikringsselskap?

En liten varmevifte hjelper ikke mye, særlig ikke nå når vi er inne i en fuktig årstid med høy luftfuktighet.

Edit: Sørg for å måle med en ordentlig måler, de kan leies hvis du ikke vil kjøpe.

Sist redigert:
  • Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fuktinnholdet skal ned til 15 %.

Ved en fuktskade pleier forsikringsselskapene å ordne med ordentlige sorpsjonsavfuktere og tørke ut. Det tar ofte minst 2-3 uker. Hva slags kontakt har dere hatt med forsikringsselskapet deres?

En liten varmevifte hjelper ikke mye, spesielt ikke nå når vi er inne i en fuktig årstid med høy luftfuktighet.
Ok, takk!
Forsikringsselskapet har latt gjøre en skadebesiktigelse, og de skal lage en kalkyle for erstatning for totalrenovering. Så vi regner med å få penger, men vet ennå ikke totalt beløp. Antar at der inngår utgifter for slikt. Men siden vi vil velge kontanterstatning i stedet for at deres firma håndterer renoveringen, gjetter jeg at det enkelt vil inngå i kontanterstatningen.
Det store problemet nå er at firmaet vi har engasjert ikke har noen prosjektleder som svarer på e-post eller telefon. I stedet dukker det opp litt forskjellige håndverkere uten helhetsbilde litt nå og da, og da må man holde seg hjemme og forklare slikt for dem. F.eks. overbevise dem om at et muggent gulv må rives opp, og så at det må tørkes ut. Derfor føler jeg at jeg selv må ha kontroll på slike detaljer, som man skulle tro at profesjonelle bygningsarbeidere selv burde ha. :-)

BirgitS
mexitegel mexitegel skrev:
Ved en fuktskade så pleier forsikringsselskapene å ordne med riktige sorbtionsavfuktere og tørke ut. Det tar ofte minst 2-3 uker.
Forsikringsselskapets anviste firma for fuktmåling og tørking satte inn en tørkefløkt med varm luft for å tørke opp betonghvelv og omkringliggende sand/parkett i omtrent så lang tid, og den brukte omtrent 200 kWh i løpet av de ukene, så det er jo kraftige saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.