Hei!

Jeg er interessert i et hus som selges akkurat nå.
Problemet for meg er garasjen, innsiden av ytterveggene hviler på lecablokker, men en innervegg har gips hele veien ned til betongplaten, noe som gjør at forhøyede fuktverdier ble målt der (hadde med egen fuktmåler, 25% nederst og noen centimeter opp 24%). Garasjen mangler gulvsluk.

Akkurat nå er det ikke aktuelt å installere en gulvsluk og avrette gulvet med flyt.

Nå til mitt spørsmål:
Tror dere det går an å kappe gipsen og deretter bunndelen av veggen (svillen) for på den måten å skyte inn lecablokker?
Har dere tips om hvordan man bør løse dette?

Takk på forhånd!

/Karra

• Planløsning av garasje og bod, 29,9 m², med gips- og lecavegger markert i rødt og grønt. Viser bil og dørplassering. Mål angitt med tall.
Den veggen er knapt bærende og burde i så fall kunne fjernes og erstattes med en i lecablokker om dere vil ha en vegg der.

thomas33 thomas33 skrev:
Den veggen er neppe bærende og burde i så fall kunne fjernes og erstattes med en i lecablokker om dere vil ha en vegg der.
Tror du man kan erstatte bare nedre del med lecablokker uten å måtte rive hele veggen? Prøver å få et inntrykk av hvor mye som må gjøres med den (økonomisk) for å vite hva man bør legge..

Du kan selvfølgelig sage av en bit av gipset og få under lecablock, men da også få en slags fuktspærre mellom gips og stein.

• Liker
karra
  • Laddar…

Beste svar

S
karra karra skrev:
Tror du man kan erstatte kun nedre delen med lecablokker uten å måtte rive hele veggen?
Prøver å danne meg et inntrykk av hvor mye som må gjøres med den (pengemessig) for å vite hva man bør legge..
arbeidet med den veggen bør ikke engang reflekteres i deres bud. Å rive hele veggen og bygge opp en ny koster kanskje 15 000 med overflater og alt.

Det går så klart an å få til en slags løsning der man sager bort nederkant av veggen, men det krever mer arbeid og blir mye dårligere enn å bare gjøre den om. Det er billig å bygge vegger.

• Liker
karra og 1 annen
  • Laddar…
Det er nettopp det at huset og garasjen er relativt nybygd (2012) og derfor høyere pris enn øvrige hus som er solgt rundt omkring (byggeår 2009/10) og 0,5-1 million billigere enn huset vi er interessert i nå (de husene har blitt bygd av Anebyhus som har høyere standard fra starten av og det ene var 41 kvm større med større tomt). Det er derfor vi vurderer å prute på grunn av denne feilen og en til, som er av større art og krever fagmann.

Takk for svarene, det hjelper en ganske ukyndig et langt stykke på veien! :)

Jeg hadde ikke brydd meg det grann, om huset tiltaler ellers så spiller det ingen rolle. Å prute på grunn av denne veggen som ikke engang er bærende eller har noen form for verdi konstruksjonsmessig da det er en innervegg som dere egentlig bare kan skrote.

Det handler om en vegg for noen tusenlapper i sammenligning med huset?

Om dere vil gi et skambud, så handler det ikke om veggen eller at dere må angi en grunn. Det handler om at ingen andre byr mot dere og at dere da ikke trenger å godkjenne utgangspris.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Jeg merker at noen nå går inn på at det ikke bør påvirke budet, men det var ikke engang det jeg lurte på.
Spesielt folk som har vært veldig aktive her, kjedelig..

Tomture61
Om veggen virker OK hvorfor rive, montere en fibercementbasert plate (100 mm høy) nederst med fuge mot betonggulvet.
Dette dersom fukten nå kommer fra en våt/snøete bil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.