Hallo.
Har problem med fukt i mitt garasje og håper at noen kan hjelpe meg å få ordnet opp i det. Garasjen er isolert, står på betongplate, men uten varme. Det er trepanel utvendig, 100mm isolasjon og så plast og deretter gips på det. Det var vevtapet på veggene innvendig som jeg kom på å ta ned. Da oppdaget jeg at det var svarte prikker under. Ikke overalt men på ganske mange steder. Antar det er mugg. Husker at i vinter så var det iblant vann på innsiden av rutene!!! Nå til mine spørsmål...
1. Hvordan blir jeg kvitt det???
2. Jeg har planer om å sette enten renoveringstapet eller en ny gipsplate utenpå og så bare male den.
3. Hvordan hindrer jeg at muggen kommer tilbake? Det finnes 2 ventilasjonsventiler, den ene på kortsiden og den andre på ene langsiden. Det er også et luftehull i hver port nederst (2 stk).
Håper dere forstår
MVH Jonny Nilsson
Har problem med fukt i mitt garasje og håper at noen kan hjelpe meg å få ordnet opp i det. Garasjen er isolert, står på betongplate, men uten varme. Det er trepanel utvendig, 100mm isolasjon og så plast og deretter gips på det. Det var vevtapet på veggene innvendig som jeg kom på å ta ned. Da oppdaget jeg at det var svarte prikker under. Ikke overalt men på ganske mange steder. Antar det er mugg. Husker at i vinter så var det iblant vann på innsiden av rutene!!! Nå til mine spørsmål...
1. Hvordan blir jeg kvitt det???
2. Jeg har planer om å sette enten renoveringstapet eller en ny gipsplate utenpå og så bare male den.
3. Hvordan hindrer jeg at muggen kommer tilbake? Det finnes 2 ventilasjonsventiler, den ene på kortsiden og den andre på ene langsiden. Det er også et luftehull i hver port nederst (2 stk).
Håper dere forstår
Av diskusjonen å dømme i tidligere tråder må man velge mellom plast og varme eller ingen plast og ingen varme. Jeg er ingen ekspert på området, men kalde rom skal ikke ha plast var det som ble sagt.
"racer" råder altså ikke noe om hvordan isolasjonen skal ligge, men det er plasten som skal bort om du ikke tenker å varme opp rommet.
"racer" råder altså ikke noe om hvordan isolasjonen skal ligge, men det er plasten som skal bort om du ikke tenker å varme opp rommet.
Okei. Dere virker sikre. Men synes fortsatt det høres rart ut at det skulle hjelpe å ta bort plasten:S Men får rive gipsen og sette opp nytt uten plast.Jan-Å skrev:Av diskussionen att dømme i tidligere tråder får man velge mellom plast og varme eller ingen plast og ingen varme. Jeg er ingen ekspert på området men kalde rom skal ikke ha plast var hva som ble sagt.
"racer" råder altså ikke noe om hvordan isolasjonen skal ligge uten det er plasten som skal bort om du ikke tenker å varme opp rommet.
MVH
Hørte med en "bygger" som jeg kjenner. Han trodde det kunne være veven og limet som gjorde at det mugnet, eller bandt fuktigheten. Hva tror dere om det??? Tok hull på et par steder i dag og det var ingen fukt eller mugg på baksiden av gipsen? Synes det burde være det hvis det er plasten som forårsaket det.. MVH JonnyN
Om man bare vil ha bort svarte prikker så fungerer dette produktet knirkefritt, bedre enn klorin selv om det lukter som klorin. Det tar til og med jernavleiringer på f.eks. dusjforheng
http://www.spangajarn.se/kemtekniskt/rengoring/mogelbort
http://www.spangajarn.se/kemtekniskt/rengoring/mogelbort
Som sagt, ingen ekspert direkte
men plasten forhindrer vel at fuktigheten vandrer ut av huset, og når det ikke varmes opp blir temperaturskillnadene under særlig vår og høst så store at ventilasjonen ikke klarer å håndtere kondensen som dannes. Det blir fukt på veggen som muggner.
Klikk her for å svare