Jeg har en enklere fuktmåler her hjemme, en sånn med to pigger som man trykker inn i materialet man ønsker å teste. Jeg kan fra starten innrømme at jeg skjønner at en sånn måler ikke på noen måte er nøyaktig og at spesielt måling i betong bør utføres på en annen måte. Likevel kan den jo kanskje gi en indikasjon, tenker jeg.

Min måler angir at ved måling i betong eller puss, er måleresultatet mellom 0,2 - 2%. Jeg lurer nå på, hva betyr disse 2%? At det er ekstremt fuktig? Er det maks? Hvorfor akkurat disse lave prosenttallene for betong/puss?

Jeg har en yttervegg i kjelleren som omkring bakkenivå og et stykke ned har vært moderat fuktig på enkelte steder, hvor malingen på veggen har begynt å løsne. Har nå fjernet malingen og i går målte jeg mellom 1,2 - 2% i veggen på nivået der fukten har påvirket malingen. På enkelte steder viste måleren "OL" for Over Limit. Nede ved gulvnivå er fuktigheten omkring 0,5 - 0,6%.

Nå i morges, etter at malingen som sagt ble fjernet i går kveld, er målingene nede på omtrent halve prosenttallet mot det jeg målte i går. Men...når anses veggen ikke så fuktig lenger? 1% eller 0,5% eller...? Jeg forstår 0 - 100% men ikke helt 0,2-2%.

Google etter en instruksjonsbok til fuktmåleren din. Hvis du er heldig, står det der.

Jeg har en instruksjonsbok, eller rettere sagt et papir. Står ingenting om dette, derav spørsmålet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.