Skal sette opp noen vegger, men trenger litt innspill. Dette er en skillevegg i en kaldgarasje i rekke. Spikrene dere ser blir fuktige etter hver vinter på grunn av snødekte biler som kjøres inn, og smeltevannet som oppstår dagen etter. Vannet samles i pytter som kommer i kontakt med spikrene mer eller mindre. Jeg tror naboen på andre siden av veggen har det verre, siden man er så flink til å skrape bort vannet når man kjører ut bilen.

Som sagt, jeg vil sette opp vegger for å bygge noen hyller og verktøysoppheng. Jeg er usikker på hvordan man gjør i denne situasjonen. Spikrene har vært fuktige hver eneste vinter så lenge jeg kan huske, og de har ikke råtnet, men gipset er litt skjørt på grunn av smeltevann som har trukket oppover langs spikrene. Det dere ser på bildet er både tørt og vått, samt en del salter. Nå tørker det der om sommeren, men forblir fuktig nesten hele våren. Når det først tørker, ser det normalt ut, altså ingen mugg eller annet rart. Hva blir konsekvensene hvis man setter opp en OSB/plywood-plate med plastfuktsperre? Hvilket materiale kan man bruke i stedet, eller finnes det andre metoder for dette?

Forresten, gipsplaten i hjørnet er reparert tidligere på grunn av dette problemet.

Noen forslag før man går i gang?

Fuktige trestendere og betonggulv med saltutslag i et kaldt garasjeområde. Veggene viser tegn på vannskader fra smeltende snø.

• Fuktige trebjelker i et uferdig garasjeinteriør med ytre ståldører. Biler er parkert utenfor i bakgrunnen.
Sist redigert:
Ettersom du har betong under, vil den hele tiden absorbere litt av vannet fra bilene, samt slippe det samme til veggen.

Det enkleste ville være å sette sparringskinner på lektene samt noen osb som verktøytavle.

Ellers må du for eksempel plastre under hele veggen og på begge sider slik at vannet ikke kan trenge inn i veggen. Det holder nok å plastre et par centimeter opp på veggen slik at det ikke er noen større mengder. Hvis du ikke eier garasjen selv, kan det bli mye penger og jobb på andres eiendom.

Roev08 skrev:
Ettersom du har betong under så vil den hele tiden absorbere litt av vannet fra bilene samt slippe det samme til veggen.
Roev08 skrev:
Enklest ville vel være å sette sparringskinner på stenderne samt en OSB-plate som verktøytavle.
Absolutt, tenkte på det også, men jeg skal installere sparringskinner som legges på skinner og da vil man ha mulighet til å justere etter behov. Vil ikke være avhengig av stenderne bare. Dessuten ser det litt mer stilrent ut med hvite vegger.

Roev08 skrev:
Ellers må du f.eks. plastre under hele veggen og på begge sider så ikke vann kan trekke opp i veggen. Det holder nok å plastre et par centimeter opp på veggen så det ikke blir større mengder. Hvis du ikke eier garasjen selv så blir det kanskje mye penger og arbeid på noen andres eiendom.
Akkurat, det var slik jeg resonnerte, litt plast mellom stenderen og platen. Hva jeg imidlertid er litt bekymret for er om fuktigheten blir værende i stenderen siden fuktsperren hindrer den fra å tørke fra min side. På den andre siden av veggen har naboen isolert sin side. Fuktigheten har ingensteder å ta veien, så å si... kanskje jeg må bore litt store hull i veggen for ventilasjon...

S
Vincent Truong skrev:
Absolutt, tenkte på det også, men jeg skal installere sparringbjelker som legges på skinner og da vil man ha muligheten til å justere etter behov. Vil ikke være avhengig av bjelkene kun. Dessuten ser det litt stiligere ut med hvite vegger.

Akkurat, det var slik jeg tenkte, litt plast mellom bjelker og plate. Det jeg imidlertid er litt bekymret for, er om fukten blir værende i bjelken siden fuktspærren hindrer den fra å tørke fra min side. På den andre siden av veggen har naboen isolert sin side. Fukten har ingen steder å ta veien så å si... kanskje må bore litt store hull i veggen for ventilering...
Du skal absolutt ikke bygge igjen den der veggen i det hele tatt, den suger fukt i dag men klarer seg greit takket være at den kan tørke ut, når du har bygget igjen den så har du ødelagt de mulighetene og vil forårsake mugg og råte som du vil være ansvarlig for.

Å bore opp et par ventilasjonshull erstatter ikke dagens luftemuligheter.

Selv om gulvsvillen ennå ikke har begynt å råtne, er det bare et tidsspørsmål.
Hvis du ikke vil rive veggen og bygge en ny vannsikret, er det ikke verdt å legge ned noe møye, men bruk konsollskinner på stenderne som tidligere foreslått.

Som sagt, veggen må gjøres om før eller senere, den ser jo ganske sliten ut. Man skulle nok behøve å støpe en liten kant under veggen og deretter sette den nedre regelen på den med sylisolering imellom.

Jeg ville gjort noe enkelt som er lett å demontere og ikke bygger igjen veggen.

SueCia skrev:
Du skal absolutt ikke bygge igjen den der veggen overhodet, den suger fuktighet i dag men klarer seg lindrende takket være at den kan tørke ut, når du har bygd igjen den så har du ødelagt de mulighetene og vil forårsake mugg og råte som du vil være ansvarlig for.

Å bore opp et par ventilasjonshull erstatter ikke luftemulighetene som finnes i dag.
MMmmm... si det til noen av mine naboer som har gjort det... men det ser fælt ut nå. Når fuktigheten har beveget seg oppover... derav fuktspærren. Jeg får vel komme på en løsning. Enten sette vegger så langt ned det går og så la alt stå åpent på nedre del... *sukk*... forstår ikke hva de tenkte på når det ble bygd...

Kan iallfall forsøke å lindre så vann fra min side ikke og gjøre en mindre bue oppover, hva er det for fugemasse som brukes til det?

S
Ingen fugemasse i det hele tatt vil jeg påstå.

Du bør overhodet ikke tette rundt svillen da den suger opp betongen og får vanskeligere for å tørke.

Bruk bare med konsoller, alt annet er sløsing og kan fremskynde råteprosessen. :(

• Liker
Fredrik Å
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.