Hei alle,
Jeg er nybegynner med et fuktproblem jeg gjerne vil dele med dette kunnskapsrike forumet.
Vi har bodd i en villa bygd i 1972 i 3 år.
I vaskerommet vårt har vi fuktflekker i en (gips-)vegg som grenser til garasjen vår.
Fuktflekkene finnes ved gulvet og ser ut til å komme der veggreglene er plassert, altså ikke langs hele veggen men med ca. 60 cm mellomrom og ca. 35 cm opp langs veggen.
Ingen forhøyet fuktighet på garasjesiden.
Vi vasker mye, 6 personer i familien, og har en luftavfukter i vaskerommet.
Det finnes vannbasert element i både vaskerom og garasje ved den aktuelle veggen. På garasjesiden er det også en kaldtvannskran.
Ved besiktigelsen av huset for tre år siden fikk vi påpekt at det fantes fukt i akkurat denne veggen.
En teori da var at plastmatten på vaskerommets betonggulv (på mark) hadde presset ut markfukt inn i veggen.
Vi fjernet plastmatten under vår renovering og la fliser uten membran samt malte om veggene.
Fuktflekkene ser imidlertid ut til å komme tilbake, og vi opplevde også at det luktet i sommer. Men det var etter flere uker uten bruk av vaskerommet.
Jeg fjernet en bit gips på garasjesiden og sagde et hull ned i reglen som ligger langs gulvet. Garasjens betongplate og vaskerommets gulv ser ikke ut til å sitte sammen, i alle fall ikke i gulvhøyde. Det går en renne, ca. 15*15 cm mellom platene under reglen.
Ved å holde mobilen ned i hullet i gulvreglen kunne jeg ta et bilde langs med rommet.
På bildene kan man se at gipsplatene går helt ned i rommet.
Jeg kontaktet forsikringsselskapet mitt som igjen kalte inn et fukt-firma. Fuktfirmaet har i sin protokoll skrevet at markfukt eventuelt kan ha vandret opp i gipsplatene.
Ingen forhøyet fukt i bunnsvillen.
Jeg anbefales å frilegge mer av veggen og erstatte med uorganisk materiale (stålregler mm).
Mer hjelp får jeg dessverre ikke via forsikringsselskapet.
Min intensjon er sannsynligvis å fjerne hele veggen og bygge den opp igjen med uorganiske materialer.
Men det hadde vært fint å vite hvor fukten kommer fra, den kommer jo til å være der selv om jeg bygger om veggen.
1) Har noen sett et lignende fuktproblem?
2) Kan det være kondens, altså at reglene fungerer som kuldebro mellom garasjen (og/eller rennen under) og mot den varme luften i vaskerommet?
3) Skal jeg fylle rennen med isolasjon, mørtel eller ventilere den bedre?
Takknemlig for hjelp.
Rett meg gjerne om jeg har havnet i feil forumkategori.
Soleklart byggfeil. Man setter ikke gips direkte mot bakken. Ettersom fukt ble påpekt i tilstandsrapporten, så glem eventuelle tanker om skjult feil. Forsikringsselskapet dekker heller ikke utvendig fukt, så problemet er ditt.
Spørsmålet er hva man kan gjøre med det? Gipsplatene bør jo fjernes fra bakken. Spørsmålet er om det går å gjøre uten å fjerne svillen?
Jeg ville nok ha vurdert å begynne med å lage to ventilasjonshull ned i rommet mellom platene og sette en sugende vifte (typ en vanlig PC-vifte) ved det ene hullet og dra varm inneluft gjennom rommet for å holde det tørt. Som i et nivellgulv omtrent. Da kanskje du får bort tilstrekkelig mye fukt til at gipsplatene tørker opp helt og rommet holdes tørt. Om det fungerer slipper du å rive veggen.
Lukten du kjente kan ha kommet fra gulvsluket om vaskerommet har stått ubrukt lenge.
Takk for svar.
Ventilasjon av rennen er kanskje det rette.
Dog føles det som jeg vil rette på det feilbygde og gjøre om.
Siden fuktflekkene ser ut til å opptre der lektene sitter, lurer jeg på om fukten forverres ved at lektene fungerer som kuldebro og forårsaker kondens.
Vil det da bli verre om jeg erstatter trelektene med metalllekter?
Tanken med lukt fra tom sluk er bra, men lukten var annerledes. Dessuten ble sluket fylt på fordi det ble mistenkt at lukten kom derfra, dog uten at lukten forsvant.
Jeg skal se litt nærmere på bildene på en større skjerm. Å dra ned varm inneluft kan fungere, men kan også slå feil, veldig feil. Varm inneluft bærer ganske mange gram vann (i dampform). Blåser man den inn i et kjølig rom, kan det danne seg kondens og da kan det bli ordentlig vått. Selv en liten datavifte flytter mange kubikk luft per døgn, så per uke og måned blir det enorme volumer. Det går an å regne på hva som skjer når man blåser inn varm, normalfuktig inneluft i et kaldt rom. Da jeg så hvordan det kunne bli, ble jeg overrasket.
Jeg er glad amatør, men nære og kjære har hatt miljøer der vi har måttet håndtere fukt, så jeg har både lest en del og gjort mengder med forsøk.
De fleste små fukt-problemer har sin problematikk, så vær litt forsiktig med å "kjøpe/akseptere patentløsninger". Min erfaring er at man må prøve å lage en så god løsning som mulig og deretter følge opp med enten måling eller i det minste tilsyn.
Jeg ser på bildene i løpet av helgen og gir deg mine refleksjoner. Samtidig er jeg en sånn der kjedelig fyr som stiller spørsmål, men det er for å kunne gi så gode refleksjoner / ideer på alternative løsninger som mulig. Når det gjelder veggkonstruksjon, bør du nok skille på den og hvordan du håndterer rommet under, selv om de naturligvis skal.
Det ble et par spørsmål før jeg ser på bildene på større skjerm
1) Hva slags vegg er det mellom garasje og vaskerom? Er det en yttervegg mot en garasje med enklere konstruksjon, eller er garasjen bygget med riktige hus yttervegger?
2) Dette er litt avhengig av spørsmål 1, men hvilken temperatur pleier dere å ha i vaskerommet henholdsvis i garasjen, og hvilke temperaturer vil dere holde i fremtiden?
3) Ser jeg riktig på bildene, altså ligger trestokken direkte mot betongplaten uten noen form for mellommateriale som tjærepapp?
4) Et bildespørsmål til. Går det ned treverk i rommet under, eller er det bare gips?
Veldig takknemlig for hjelpen. Spørsmål er absolutt ok. Jeg forsøker å svare nedenfor: 1) Mellom vaskerommet og garasjen er det en innervegg. Gips, trelekter, isolasjon. Jeg tok et bilde som jeg håper viser. Garasjen er en stor dobbeltgarasje med yttervegger av mexitegel.
2) I vaskerommet er det ofte varmt (og også fuktig). I garasjen er det kjøligere. I dag var temperaturene: Garasje 16 grader. Renne under vegg 18 grader. Vaskerom 22 grader (med luftavfukter i gang).
3) Svillen ser ikke ut til å ligge direkte mot betongplaten. Gipsen ligger mellom svill og betong. Håper det synes på bildet ovenfor.
4) Utenfor svillen ligger lekter som holder gipsen. Disse lektene fortsetter ned i renna. Se bilde.
hmm. som legmann blir min tanke 70-tall, plate på mark. Om jeg tar feil på tidsaksen, vil sikkert noen rette dette. Plater på mark bygget på 70-tallet ble nok gjort uisolert på singel. Ikke helt vellykket eksperimentkonstruksjon. Singel er kapillærbrytende, det vil si vann renner rett igjennom, men i bakken finnes det ofte vann/fukt som kan komme nedenfra eller fra siden. I alle fall, der det finnes vann, blir det høy luftfuktighet, og vann "klatrer" da gjerne oppover. Jeg tror de kaller det at det diffunderer oppover, det vil si singelen blir våt på overflaten og strever mot betongplaten som er litt varmere. Betongplaten suger opp dette vannet som så vandrer oppover. I dag bygger man med isolert plate på mark. Isoleringen skal både isolere og forhindre at vann fra bakken når platen.
På 70-tallet ble også trestendere støpt inn i plater, og en periode også trykkimpregnert slik at de ikke råtner. Trykkimpregnert som blir vått begynner å lukte gjennom en kjemisk prosess og slutter ikke å lukte selv om det blir tørt.
Jeg laget denne beskrivelsen slik at du kan sjekke at det ikke bare er gips som står i direkte kontakt med betongplaten. Det ser ikke ut som trykkimpregnert treverk, men jeg er som sagt ingen ekspert.
Derimot har jeg vanskelig for å se om stenderne ligger direkte på platen, eller om de har noe fuktbeskyttelse imellom. Det kan være en idé å kontrollere dette før en beslutning om tiltak.
Jeg forenklet se to spor.
Et alternativ er å ventilere rommet slik at det blir så tørt at gipsen ikke får noen fukt. Kan fungere med inneluft, men temperaturene du angir, endrer seg nok gjennom året, og da kan du blåse tørt i en viss periode og "blåse" inn fukt som kondenserer i en annen periode. Det går an å måle, og det går an å skaffe en avfukter som blåser inn tørr luft uavhengig av andre faktorer. Samtidig ønsker dere kanskje ulike temperaturer i vaskerommet og garasjen, og da kan det være bra med litt isolasjon i veggen. Uansett går det an å få tørt, men det retter ikke feilen.
Det andre alternativet som du selv nevner er å gjøre om veggen. Når det gjelder å fjerne alt organisk i rennen og fylle igjen, vil jeg tipse om at det kanskje bevisst er delt. Delingen kan være en "bevegelsesfuge" for å la en stor plate være i to deler, slik at små bevegelser ikke skal forårsake setningsskader. Derimot finnes det sikkert passende materiale som ikke støper platene sammen, men fyller rommet uten å forårsake problemer.
Å bygge om veggen blir mer eller mindre omfattende avhengig av om det finnes bærende deler, og om for eksempel stendere er støpt inn i platen. På bildene ser jeg ingen annen mulighet til å fjerne gipsen uten å fjerne svillen??
Skal du gjøre om veggen, ville jeg isolert, for jeg har lavere temperatur i garasjen enn inne. Hvor mye isolasjon er et annet spørsmål. Et vaskerom blir jo i perioder både varmt og svært fuktig når man henger opp vask og kjører tørketrommel. Fenomenet tror jeg kan kalles høyere damptrykk, det vil si ulike klimaer strever mot utjevning, og da søker fukt og varme mot den kjøligere garasjen. Det kan da bli økt fukt i veggen. Jeg gjetter at det går an å håndtere med en åpen konstruksjon som ligner den nåværende, men med helt uorganiske materialer. Gyproc har en våtromsplate jeg valgte til vaskerommet. Det kan være en unødvendig ekstrakostnad for dere selv om jeg gjorde det valget.
Tre har bedre egenskaper når det gjelder isolasjon enn stål. Samtidig er ikke stålstendere massive. Gjør du en isolert vegg og ikke har tenkt å ha veldig store temperatursforskjeller mellom garasje og vaskerom, kan det være bra å tenke på hvordan veggen mot vaskerommet skal lages. I mitt vaskerom har jeg valgt malt våtromsvev da jeg ikke vil at fukt innenfra skal vandre ut i veggen utenfor. Det vil si en membran som dessuten er lett å holde ren og male på nytt om det trengs. Samtidig er en garasje noen ganger en ren fuktbombe hvis man kjører inn en snøfylt og isete bil.
Om dere vil se vaskerommet som mer innendørs enn garasjen, bør dere kanskje rådføre dere med noen om membran i innervegg i kombinasjon med isolasjon slik at det blir riktig. Det finnes for eksempel enklere membraner som er såkalt diffusjonsåpne, noe som på enklere språk betyr at de er tette hvis du heller vann på dem, men til en viss grense åpne for vann i dampfase = luftfuktighet. Veggkonstruksjon er det mange som kan bedre enn meg For samtidig kan et vaskerom bli så varmt og fuktig at man knapt vil ha inn noe fukt i en vegg som på den andre siden holder 7-8 grader lavere temperatur. Det kan bli feil.
Mitt resonnement fører til noen betraktninger:
1) Ligger stendere eller noe tre mot betong eller er støpt inn i betong?
2) Jeg tolket din skrivning som at du vil gjøre om veggen, og da er spørsmålet om den er bærende?
3) Hvordan vil dere kunne bruke garasjen fremover. Jeg spør derfor at veggen som er nå kanskje ville fungert utmerket om gipsen ikke hadde vært nede i rennen, og at alt treverk mot platen er tørt. Det vil si at en ny vegg skal fungere som garasjevegg også, og ikke bare bra fra vaskeromssiden. Jeg har som sagt tette vegger i vaskerommet, hver bygning er forskjellig. Det må jo fungere i helheten i husets konstruksjon. Der kan jeg ikke gi råd uten å se mine innlegg som inspirasjon.
4) Gjør dere om veggen med isolasjon og kanskje en form for diffusjonssperre alternativt en tett membran, så rådfør dere med riktig kompetanse slik at dere velger riktig materiale.
5) Endrer dere på veggen, endrer dere forutsetningene for garasjens klima. Sjekk da over varme og ventilasjon slik at det fungerer.
Jeg føler at det ble mest resonnerende i dette innlegget, så jeg håper du ikke sovner. Må takke deg som har holdt ut å lese hit . Jeg har selv ved renoveringer fått "supersikre" råd fra "ekspert" og konstatert at hvert gammelt hus har forskjellige forutsetninger og brukes ulikt, så min kunnskap strekker ikke til for å gi svart-hvite råd.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.