Hei alle,
Jeg er nybegynner med et fuktproblem jeg gjerne vil dele med dette kunnskapsrike forumet.
Vi har bodd i en villa bygd i 1972 i 3 år.
I vaskerommet vårt har vi fuktflekker i en (gips-)vegg som grenser til garasjen vår.
Fuktflekkene finnes ved gulvet og ser ut til å komme der veggreglene er plassert, altså ikke langs hele veggen men med ca. 60 cm mellomrom og ca. 35 cm opp langs veggen.
Ingen forhøyet fuktighet på garasjesiden.
Vi vasker mye, 6 personer i familien, og har en luftavfukter i vaskerommet.
Det finnes vannbasert element i både vaskerom og garasje ved den aktuelle veggen. På garasjesiden er det også en kaldtvannskran.
Ved besiktigelsen av huset for tre år siden fikk vi påpekt at det fantes fukt i akkurat denne veggen.
En teori da var at plastmatten på vaskerommets betonggulv (på mark) hadde presset ut markfukt inn i veggen.
Vi fjernet plastmatten under vår renovering og la fliser uten membran samt malte om veggene.
Fuktflekkene ser imidlertid ut til å komme tilbake, og vi opplevde også at det luktet i sommer. Men det var etter flere uker uten bruk av vaskerommet.
Jeg fjernet en bit gips på garasjesiden og sagde et hull ned i reglen som ligger langs gulvet. Garasjens betongplate og vaskerommets gulv ser ikke ut til å sitte sammen, i alle fall ikke i gulvhøyde. Det går en renne, ca. 15*15 cm mellom platene under reglen.
Ved å holde mobilen ned i hullet i gulvreglen kunne jeg ta et bilde langs med rommet.
På bildene kan man se at gipsplatene går helt ned i rommet.
Jeg kontaktet forsikringsselskapet mitt som igjen kalte inn et fukt-firma. Fuktfirmaet har i sin protokoll skrevet at markfukt eventuelt kan ha vandret opp i gipsplatene.
Ingen forhøyet fukt i bunnsvillen.
Jeg anbefales å frilegge mer av veggen og erstatte med uorganisk materiale (stålregler mm).
Mer hjelp får jeg dessverre ikke via forsikringsselskapet.
Min intensjon er sannsynligvis å fjerne hele veggen og bygge den opp igjen med uorganiske materialer.