Hvordan er det med fuktbevegelse i MDF sammenlignet med f.eks. sponplate og OSB?
Dels lurer jeg av ren nysgjerrighet. Deretter har jeg et praktisk problem da jeg trenger en uavbrutt ca. 5 meter lang vinduskarm. Det vil si det er den delen som skal sitte i overkanten av vinduene. Det er en lang vindusrekke altså. Hvordan i all verden fikser jeg dette på beste måte? Det vil vel bevege seg og glippe i fugene?
Er MDF mindre tilbøyelig til å svelle i fukt sammenlignet med en vanlig sponplate. En sponplate beveger seg jo ordentlig. Det finnes sikkert forskjellige sponplater. Men generelt sett ser det jo ut til at sponplater beveger seg betydelig.
Dels lurer jeg av ren nysgjerrighet. Deretter har jeg et praktisk problem da jeg trenger en uavbrutt ca. 5 meter lang vinduskarm. Det vil si det er den delen som skal sitte i overkanten av vinduene. Det er en lang vindusrekke altså. Hvordan i all verden fikser jeg dette på beste måte? Det vil vel bevege seg og glippe i fugene?
Er MDF mindre tilbøyelig til å svelle i fukt sammenlignet med en vanlig sponplate. En sponplate beveger seg jo ordentlig. Det finnes sikkert forskjellige sponplater. Men generelt sett ser det jo ut til at sponplater beveger seg betydelig.
Til nisjer ville jeg ikke brukt sponplate eller osb..O Olf Oggler skrev:Hvordan er det med fuktbevegelse i MDF sammenlignet med f.eks. sponplate og OSB?
Dels lurer jeg av ren nysgjerrighet. Deretter har jeg et praktisk problem da jeg trenger en ubrutt ca 5 meter lang vindusnisje. Dvs det er den delen som skal sitte i overkant av vinduene. Det er et langt vindusparti altså. Hvordan i huleste skal jeg få dette til på best mulig måte? Det vil vel bevege seg og glipe i skjøtene?
Er MDF mindre utsatt for å svelle i fukt sammenlignet med en vanlig sponplate. En sponplate beveger seg jo skikkelig. Det finnes sikkert forskjellige sponplater. Men generelt sett virker jo sponplater å bevege seg kraftig.
Enten mdf eller snickeri furu avhengig av hvordan sluttresultatet skal bli..
Jeg pleier å notere begge endene på nisjen og lime inn en plug..da holder det bra..
Det var ikke min tanke å bruke OSB til foringer. Men jeg er likevel nysgjerrig på fuktbevegelsen i den platen.
Spørsmålet er hva som beveger seg minst. Vanlig tre i fiberretningen, eller MDF. Kanskje skulle jeg fikse den der lange foringen i massivt tre i stedet.
Spørsmålet er hva som beveger seg minst. Vanlig tre i fiberretningen, eller MDF. Kanskje skulle jeg fikse den der lange foringen i massivt tre i stedet.
Ja i snekkerfuru burde du finne det😉O Olf Oggler skrev:
MDF beveger seg veldig lite innendørs..
Klikk her for å svare