Hvordan er det med fuktbevegelse i MDF sammenlignet med f.eks. sponplate og OSB?

Dels lurer jeg av ren nysgjerrighet. Deretter har jeg et praktisk problem da jeg trenger en uavbrutt ca. 5 meter lang vinduskarm. Det vil si det er den delen som skal sitte i overkanten av vinduene. Det er en lang vindusrekke altså. Hvordan i all verden fikser jeg dette på beste måte? Det vil vel bevege seg og glippe i fugene?

Er MDF mindre tilbøyelig til å svelle i fukt sammenlignet med en vanlig sponplate. En sponplate beveger seg jo ordentlig. Det finnes sikkert forskjellige sponplater. Men generelt sett ser det jo ut til at sponplater beveger seg betydelig.

P
O Olf Oggler skrev:
Hvordan er det med fuktbevegelse i MDF sammenlignet med f.eks. sponplate og OSB?

Dels lurer jeg av ren nysgjerrighet. Deretter har jeg et praktisk problem da jeg trenger en ubrutt ca 5 meter lang vindusnisje. Dvs det er den delen som skal sitte i overkant av vinduene. Det er et langt vindusparti altså. Hvordan i huleste skal jeg få dette til på best mulig måte? Det vil vel bevege seg og glipe i skjøtene?

Er MDF mindre utsatt for å svelle i fukt sammenlignet med en vanlig sponplate. En sponplate beveger seg jo skikkelig. Det finnes sikkert forskjellige sponplater. Men generelt sett virker jo sponplater å bevege seg kraftig.
Til nisjer ville jeg ikke brukt sponplate eller osb..
Enten mdf eller snickeri furu avhengig av hvordan sluttresultatet skal bli..
Jeg pleier å notere begge endene på nisjen og lime inn en plug..da holder det bra..

Det var ikke min tanke å bruke OSB til foringer. Men jeg er likevel nysgjerrig på fuktbevegelsen i den platen.

Spørsmålet er hva som beveger seg minst. Vanlig tre i fiberretningen, eller MDF. Kanskje skulle jeg fikse den der lange foringen i massivt tre i stedet.

P
O Olf Oggler skrev:
Det var ikke min tanke å bruke OSB til smyger. Men jeg er likevel nysgjerrig på fuktbevegelsen i den platen.

Spørsmålet er hva som beveger seg minst. Vanlig tre i fiberretningen, eller MDF. Kanskje skulle jeg fikse den der lange smygen i massivt tre i stedet.
Ja i snekkerfuru burde du finne det😉
MDF beveger seg veldig lite innendørs..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.