Medlem
· Västra götaland
· 85 innlegg
Det har oppstått fukt på vegger i kjelleren som ikke vender ut, dvs. innervegger. Fuktigheten har nådd omtrent 40 cm opp på veggene hvis stamme er murstein og deretter kalkpuss utenpå det.
Kan det bli så mye fukt bare fra bunnplaten?
Huset er fra 30-tallet, isolert plate så klart.
Drenering var jo for lenge siden noen gjorde. Men tenker at det ikke riktig løser problemet med fuktigheten som finnes på nevnte vegger. Hva tror dere?
Kan det bli så mye fukt bare fra bunnplaten?
Huset er fra 30-tallet, isolert plate så klart.
Drenering var jo for lenge siden noen gjorde. Men tenker at det ikke riktig løser problemet med fuktigheten som finnes på nevnte vegger. Hva tror dere?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Er du sikker på at det er en isolert plate: Er huset bygget på 1930-tallet er det mest sannsynlig ikke det...
Men rimeligvis kommer fukten nedenfra, så om ikke fra grunnmuren så kanskje noe lekkende rør?
Men rimeligvis kommer fukten nedenfra, så om ikke fra grunnmuren så kanskje noe lekkende rør?
Medlem
· Västra götaland
· 85 innlegg
Oi! ja, du har helt rett! Det har falt bort en o via autocorrect, den er oisolert.klaskarlsson skrev:
Tror ikke det er et rør for det er liksom to separate vegger som er rammet. Riktignok ligger den ene veggen i tilknytning til et bad, og hva vi vet så er de fleste ledninger synlige og de som er i platen tror vi med sikkerhet går på et annet sted.
Medlem
· Västra götaland
· 85 innlegg
Å legge til er at det ligger plastmatter på alle gulv fra ulike tidsepoker, med og uten asbest ifølge prøvetaking.
Disse har vi jo tenkt å fjerne tidsnok. Kan disse være en medvirkende faktor til at fukt har vandret opp i veggen?
Hvor urolige skal vi være, finnes det noe vi kan gjøre?
Disse har vi jo tenkt å fjerne tidsnok. Kan disse være en medvirkende faktor til at fukt har vandret opp i veggen?
Hvor urolige skal vi være, finnes det noe vi kan gjøre?
Fuktigheten må ta veien et sted, og tegl suger godt.
Plastmatter på gulvet på en uisolert plate i kjelleren med tilskytende fukt er ikke å anbefale. Riv ned til betongen og legg et fukttålig gulv, f.eks. klinker.
Plastmatter på gulvet på en uisolert plate i kjelleren med tilskytende fukt er ikke å anbefale. Riv ned til betongen og legg et fukttålig gulv, f.eks. klinker.
I vårt hus kom det også vann ut av en innervegg i kjelleren, og vi tilkalte først en rørlegger som trodde det fantes et innstøpt vannrør som hadde begynt å lekke. Etter videre feilsøking viste det seg at dreneringen lå for høyt, siden hele gulvet var malt med industriepoksy var det helt tett, kapillærkreften dro vann opp i veggene og det fant veien ut der veggmalingen ikke var helt tett. Vårt hus hadde klart seg tidligere fordi avløpet under bunnplaten var så dårlig at det drenerte bort det siste helt til jeg byttet alle avløpsrørene, og problemet kom den påfølgende høsten...
Den fukt som du ser kan jo komme av ulike årsaker og dermed finnes det sikkert ulike måter å løse det på. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan dele hvordan det så ut i vår kjeller med lignende problem, fukt i innervegger, men i vårt tilfelle oppforede vegger i tre med plastmatter på gulvet.
Når jeg gravde ut for gulvvarme og ny avløpsstamme ble det mulig å se hvor fukten var. I jorden langs yttervegg var det knusktørt, men jo lenger inn mot midten av huset jeg kom ble det fuktigere. I midten ble det til og med en vannspeil der jeg hadde gravd som dypest. I mitt tilfelle besto grunnen av ren leirjord med gode kapillære egenskaper som kan suge opp vann effektivt. Så jeg antar at jeg hadde en godt fungerende drenering rundt huset som senket vannivået et godt stykke under vegger og gulv, men i midten av huset gjorde kapillære krefter at vannivået kom høyere og ble synlig!
Vi beholdt den fungerende dreneringen og fjernet alle plastmatter slik at fukten kan ventileres opp, og vi har ikke hatt noen problemer siden. Om vannivået i midten av huset skulle være høyere og være et problem, så kanskje en pumpegrop i midten ville være en mer kostnadseffektiv løsning enn å forbedre dreneringen!
Når jeg gravde ut for gulvvarme og ny avløpsstamme ble det mulig å se hvor fukten var. I jorden langs yttervegg var det knusktørt, men jo lenger inn mot midten av huset jeg kom ble det fuktigere. I midten ble det til og med en vannspeil der jeg hadde gravd som dypest. I mitt tilfelle besto grunnen av ren leirjord med gode kapillære egenskaper som kan suge opp vann effektivt. Så jeg antar at jeg hadde en godt fungerende drenering rundt huset som senket vannivået et godt stykke under vegger og gulv, men i midten av huset gjorde kapillære krefter at vannivået kom høyere og ble synlig!
Vi beholdt den fungerende dreneringen og fjernet alle plastmatter slik at fukten kan ventileres opp, og vi har ikke hatt noen problemer siden. Om vannivået i midten av huset skulle være høyere og være et problem, så kanskje en pumpegrop i midten ville være en mer kostnadseffektiv løsning enn å forbedre dreneringen!
Lignende har vi i vårt garasje der platen ble støpt direkte på natursand på 70-tallet og om sommeren kan det noen ganger boble opp vann i midten av garasjen når det er "rett" forhold. Har siden noen år tilbake forbedret dreneringen rundt garasjen og ennå ikke sett dette fenomenet igjen.R Rappala skrev:Den fukt som du ser kan jo komme av ulike årsaker og dermed finnes det sikkert forskjellige måter å løse det på. Jeg er ingen ekspert, men jeg kan dele med deg hvordan det så ut i vår kjeller med lignende problem, fukt i innervegger men i vårt tilfelle oppreglede vegger i tre men plastmatter på gulvet.
Når jeg gravde ut for gulvvarme og ny avløpsstamme ble det mulig å se hvor fukten fantes. I jorden langs ytterveggene var det knusktørt, men jo lenger inn mot midten av huset jeg kom, desto fuktigere ble det. I midten ble det til og med et vannspeil der jeg hadde gravd dypest. I mitt tilfelle bestod grunnen av ren leirejord med gode kapillære egenskaper som kan suge opp vann effektivt. Så jeg antar at jeg hadde en godt fungerende drenering rundt huset som senket vannivået et godt stykke under vegger og gulv, men i midten av huset så gjorde kapillære krefter at vannivået kom høyere og ble synlig!
Vi beholdt den fungerende dreneringen og fjernet alle plastmattene slik at fukten kan ventileres opp, og vi har ikke hatt noen problemer siden da. Om vannivået i midten av huset skulle være høyere og være et problem, så kanskje en pumpegrop i midten ville være en mer kostnadseffektiv løsning enn å forbedre dreneringen!
Medlem
· Västra götaland
· 85 innlegg
Takk for interessante svar! En tanke har faktisk vært at det kan være fordi plastmattene ligger der og at fuktigheten vandrer i veggene fordi det er den veien som finnes. Vi gjør vårt første år i huset og har sett fuktspor på veggene i vinter, men det er først nå som det faktisk har vært vått.
Klikk her for å svare