En villa bygget i -82 med garasje med lagerdel reist på støpt plate. Ved inspeksjon av villa og garasje kom det frem hva som også kan sees noen steder på yttervegg i garasje og lager. Fukt i nederkant av vegger mot gulv og inspektøren trodde på bunnsvillbytte.
Det skal legges til at det er den typiske garasjen ved siden av villaen med flatt tak og tykk tjærepapp til tak.

Det man ser er at de kledde innerveggene (gips) har mørke partier i hjørner og under oppmurt vindu. Utsiden er kledd med tre som ikke er veldig dårlig i det hele tatt, men noen partier og helst på sørvegg/vestvegg er ganske slitt nederst og må byttes ut.

Nå kommer spørsmålet om noen i forumet har sett eller vært med på noe som ligner dette. Hva ville dere selv ha gjort? Forrige eier har nok lagt merke til dette da jeg kjøpte huset forrige høst. Året før hadde nemlig taket på garasjen blitt byttet ut av fagfolk og så ifølge inspektøren ut til å være gjort på en god måte. Så taket har trolig lekket, og det vil nok være fornuftig å gå videre med vegg/bunnsvillbytte.
Klarer man dette selv innen en rimelig tidsplan med fulltidsjobb og familie/barn, eller hadde dere tatt inn firma og brukt ROT-fradraget så godt det går?

Velkommen med forslag da jeg kjemper med tvilen om jeg skal begynne selv eller direkte begynne å lete etter fagfolk.

Med din beskrivelse høres det ut som den forrige eieren gjorde takbyttet da det forrige var dårlig, derav de mørke partiene?

Jeg ville først snakket med forsikringsselskapet for å høre om det er greit å begynne å rive, så ville jeg gått løs, revet bort gipsen og isolasjonen. Vet om en som hadde en vannlekkasje da vannet rant etter svillen, han måtte sage opp gipsen ca. 1 meter opp og rive ut isolasjonen. En avfukter + varme for å tørke opp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.