Har en borettslagsleilighet hvor det er en del fukt i ytterveggene, merket det da jeg hadde limt gipsplater på pussen i soverommet som deretter begynte å lukte mugg. Huset er bygget av teglstein, etterfulgt av noe svart isolasjon så puss.
Jeg har nå revet gipsen så bare pussen er igjen, det er imidlertid store sprekker i veggen samt kjenner jeg at den "gynger", derfor gipset jeg den i utgangspunktet.
Hvis jeg sparkler den vil sprekkene komme frem igjen, så mitt spørsmål er hva kan jeg gjøre?
Takk!
Jeg har nå revet gipsen så bare pussen er igjen, det er imidlertid store sprekker i veggen samt kjenner jeg at den "gynger", derfor gipset jeg den i utgangspunktet.
Hvis jeg sparkler den vil sprekkene komme frem igjen, så mitt spørsmål er hva kan jeg gjøre?
Takk!
Leiligheten min ligger i tredje etasje, så bare tegl, isolasjon og puss
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
Trinn en bør være å finne ut hvorfor det er fuktig såklart men om du bare vil få til en god vegg som ikke sprekker så kan du lage en ny just foran den gamle.B Bygginator skrev:Har en borettslag hvor det er en del fukt i ytterveggene, merket det da jeg hadde limt gipsplater på pussen i soverommet som deretter begynte å lukte mugg. Huset er bygget av tegl, etterfulgt av noe svart isolering deretter puss.
Har nå revet gipsen så kun pussen er igjen, det er dog store sprekker i veggen samt føler jeg at den "gynger", derfor jeg gipset den fra første begynnelse.
Om jeg bredsparkler den så vil sprekkene komme frem igjen, så mitt spørsmål er hva kan jeg gjøre?
Takk!
Ytterveggen er nyfuget for fire måneder siden så det bør ikke komme inn mer fukt.
Da jeg renoverte leiligheten for seks måneder siden så oppdaget jeg fukt i stueveggene, da satte anticimex inn en avfukter. Så styret har kjennskap til problemet, men som sagt det er jo utbedret med nye fuger. Dog gjenstår jo den gamle fukten.
Tenker at jeg vil fikse soverommet før jeg kontakter dem igjen da jeg har forårsaket mugg gjennom å sette gips, vil ikke at de henger seg opp i det hvis jeg gjør en melding.
Går det an å regle ut og sette vanlig gips uten at den mugner?
Kan man ikke sette noen form for våtromsgips som ikke mugner? Eller kveler jeg pusting osv. i veggen da?
Har ikke så mye kunnskap innen dette emnet.
Da jeg renoverte leiligheten for seks måneder siden så oppdaget jeg fukt i stueveggene, da satte anticimex inn en avfukter. Så styret har kjennskap til problemet, men som sagt det er jo utbedret med nye fuger. Dog gjenstår jo den gamle fukten.
Tenker at jeg vil fikse soverommet før jeg kontakter dem igjen da jeg har forårsaket mugg gjennom å sette gips, vil ikke at de henger seg opp i det hvis jeg gjør en melding.
Går det an å regle ut og sette vanlig gips uten at den mugner?
Kan man ikke sette noen form for våtromsgips som ikke mugner? Eller kveler jeg pusting osv. i veggen da?
Har ikke så mye kunnskap innen dette emnet.
Om nå veggen "vingler" når du trykker på den, har sannsynligvis pussen mer eller mindre sluppet helt fra veggen på grunn av fukten. Det rette ville vært å banke av pussen og pusse om, men først må teglet avfuktes.
Da styret ble bevisste på fukten i stuen, ble det ikke gjort noen undersøkelse i de øvrige ytterveggene? Det virker som en rimelig arbeidsflyt. Hvis det er tykke murvegger, kan de holde mye vann, så mer avfukting kan kanskje være passende.
Det virker ikke som noen stor vits at du fikser veggen før den er kontrollert og roten til problemet er løst.
Du burde ha meldt fra til styret med en gang du oppdaget at veggen "vinglet".
Da styret ble bevisste på fukten i stuen, ble det ikke gjort noen undersøkelse i de øvrige ytterveggene? Det virker som en rimelig arbeidsflyt. Hvis det er tykke murvegger, kan de holde mye vann, så mer avfukting kan kanskje være passende.
Det virker ikke som noen stor vits at du fikser veggen før den er kontrollert og roten til problemet er løst.
Du burde ha meldt fra til styret med en gang du oppdaget at veggen "vinglet".
Har snakket med styret og en fuktmåling er bestilt. Antageligvis kommer et firma etter avfuktingen som pusser opp veggen. Så det blir nok å flytte ut en måned
Takk for all hjelp!
Takk for all hjelp!
Klikk her for å svare