Hei!

Er på vei til å by på et hus som det står er fra 1909, så vet ikke nøyaktig hvor gammelt det er. Jeg skulle trenge deres kloke råd siden jeg selv ikke er så innsatt. Skal flytte inn selv med to små barn og har ikke supergod økonomi for store prosjekter. Regner med at jeg trenger å legge om tak og kjøpe ny varmtvannstank så har buffer for det i prinsippet.

Spørsmål 1

Rørene i huset er byttet fram til ca. 10 cm innenfor husveggen i en liten kjeller under kjøkkenet. Se bilde. Deretter er det originalrør tror jeg fram til tomtegrensen. Er de gamle rørene noe som vil trenge relining eller er det noe jeg bør bekymre meg for?

Spørsmål 2

I veggen til vaskerommet er det fuktskade. Vann fra naboens hustak som står ca. 1,5-2 m borte, renner rett på veggen når det regner, og megleren sa at eierne ikke har utbedret det, men bare lar det lufttørke opp innimellom. Hun sa at det er ok siden veggen kun består av tegl og mørtel og ikke noe organisk materiale som kan mugne og ikke trenger å utbedres, men fikk ingen god magefølelse fra megleren så vet ikke om jeg tør å stole på det. Hva sier dere? Tok bilder også av dette.

Takk på forhånd!

• En liten kjeller med utsatte rør og ledninger langs veggene, noen byggeklosser, og en metallbeholder på gulvet.
  • Vannrør og vegg med fuktskader i en kjeller, malt delvis i hvitt. Skader synlig langs gulv og rør. Flasker står i hjørnet.
  • Fuktskadet område på en hvit vegg under en radiator, med synlige flislagte gulv og eksponert rørarbeid.
  • Nærbilde av en vegg med fuktskade nederst, ved siden av et sykkelhjul og en bøtte på svart flislagt gulv.
  • Skadade gamla trästöd framför en husvägg med fuktmärken och löv på marken.
  • Fuktmerker på en støttemur ved siden av en husvegg, med en trestige liggende mot veggen og gress ved bakken.
  • Våt flekk på mursteinsfasade nær bakken med noe fuktig gress i forgrunnen og tegn på fuktskade.
  • Vegg av mur på et hus, med synlige fuktflekker nederst. Gress og løv ved grunnmuren.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.