Jeg driver og ser på hus i Italia og har funnet et veldig sjarmerende townhouse fra 1500-tallet i en middelalderby som jeg seriøst vurderer. Huset er under renovering og vil ved salg være i oppusset stand.
På noen av de relativt nypussede (men ikke enda malte) veggene finnes merker som i mine øyne tyder på fukt/nedbløtning. Håndverkeren som har pusset veggene hevder at dette er på grunn av at ulike deler av de underliggende mursteinene har sugd opp fukten i pussen ulikt raskt samt at pussen har hatt ulik grad av vanninnblanding ved pussing av ulike vegger/lag og at flekkene kommer fra dette. Jeg føler meg usikker og mener meg ikke ha sett dette fenomenet her hjemme i Norge (men har ingen stor erfaring med puss heller).
Det merkelige i sammenhengen er at flekkene forekommer både på vegger som ligger direkte mot naboeiendommen over bakken (tenk rekkehus), dvs. der det ikke finnes noen grunn til fukt, samt på vegger som er under bakken/i kjelleren der det rimeligvis forekommer viss fuktvandring.
Huset ligger midt i bykjernen i en gammel middelalderby, så drenering er ingen mulighet . Andre tips på hvordan man løser dette om det er fukt?
Legger ved noen bilder. Takk for alle synspunkter.